"Termenul de finalizare al lucrarilor la Autostrada Arad-Timisoara (32,25 km) este anul 2012, urmand ca anul viitor sa fie gata varianta de ocolire a municipiilor Arad (12,25 km) si Constanta (21,8 km), precum si ultimele doua tronsoane ale Autostrazii Cernavoda-Constanta, respectiv tronsonul Cernavoda-Medgidia (19,25 km) si Medgidia-Constanta (31,8 km). Pentru Autostrada Transilvania este estimata deschiderea traficului anul acesta pe 9,6 kilometri in sectorul Campia Turzii-Turda. Autostrada Bucuresti-Comarnic, finantata de la bugetul de stat, va fi finalizata in functie de fondurile care vor fi alocate pentru acest obiectiv",
Cei 9,6 km de autostrada reprezinta circa 30% din cat promisese la inceputul anului Radu Berceanu, fostul ministru al Transporturilor.
"Din punct de vedere tehnic, am putea face 100 de kilometri de autostrada. N-am putea sa terminam 150 de kilometri oricati bani am avea pentru ca nu avem lucrarile chiar atat de avansate. Din punct de vedere financiar, probabil am putea sa terminam 30-40 de kilometri daca am concentra toti banii pe care ii avem pentru domeniul asta numai acolo unde putem termina. La cum e croit bugetul, avem pusi bani si pe lucrari care nu se termina, dar care trebuie sa avanseze, mai ales ca trebuie cofinantate fondurile europene", declara in luna martie Radu Berceanu, potrivit Mediafax.
Oficialii de la Transporturi se plang de lipsa banilor, in conditiile in care Romania n-a reusit sa contracteze decat 30 de milioane de euro din cele 4,57 miliarde de euro puse la dispozitie de Uniunea Europeana pentru Infrastructura.
Potrivit strategiei de dezvoltare a retelei de autostrazi, pana in 2013, in Romania ar trebui sa avem peste 2.000 de kilometri de autostrazi. De altfel, potrivit aceluiasi document intocmit din 2007, anul acesta ar fi trebuit sa avem deja functionale 795 de km de autostrada.
Ambitiile celor de la minister sunt nerealiste, deoarece in ritmul in care se lucreaza, cate 10 km pe an, am atinge aceste tinte peste 170 de ani, avand in vedere ca in prezent avem doar 320 de kilometri. Tot din cauza lipsei fondurilor, anul acesta s-a renuntat la mai multe lucrari de intretinere a drumurilor nationale si a autostrazilor.
Pentru anul acesta, CNADNR a primit de aproape patru ori mai putini bani pentru intretinerea drumurilor decat necesarul inregistrat la inceputul anului.
"CNADNR are nevoie anul acesta pentru intretinerea autostrazilor si drumurilor nationale de la noi din tara de 1.090.787.439 lei (260 de milioane de euro). Necesarul initial la inceputul anului a fost de 3.078.537.176 de lei (732.985.041 euro)", potrivit CNADNR.
Cu toate acestea, bugetul alocat CNADNR pentru intretinerea drumurilor nationale pentru 2010 este de 710.552.000 lei (169.179.047 euro), adica de circa patru ori mai mic decat era necesar. Lipsa banilor a determinat autoritatile sa renunte la lucarile de intretinere curenta si periodica a drumurilor nationale din tara, realizand doar lucrari minime de intretinere.
Citeste si Jurnalul!
Foto: Intactimages