Antena Căutare

Fata nevazuta a Daciei Duster

Primul SUV din istoria Dacia, Duster, are un pret de baza imbatabil. La 10.500 de euro, TVA inclus, nu iti poti lua decat cel mult o masinuta de clasa mica mai bogat accesorizata, precum Ford Fiesta, Opel Corsa sau Renault Clio, sau un model compact, mai “chel”. Acest pret fara egal s-a obtinut insa cu unele compromisuri care, avand in vedere ca ne aflam in secolul XXI, nu pot fi trecute prea usor cu vederea.

Dacia Duster dispune de toate ingredientele necesare stabilirii de noi standarde in lumea autovehiculelor "4x4": pret excelent, unghiuri de atac si degajare bune (30 si, respectiv, 36 de grade), garda la sol de 210 milimetri si un habitaclu generos, ce inglobeaza un spatiu pentru bagaje de 475 de litri. Iar sistemul de tractiune integrala a fost dezvoltat impreuna cu specialistii de la Nissan, care au o experienta vasta in domeniu. Cum nimic nu este insa perfect pe lumea aceasta, Duster-ul are si numeroase neajunsuri. E drept, unele pot avea si caracter subiectiv...

Pret de imagine

SUV-ul Duster este un pas imens pentru constructorul pitestean. Dar pentru a-l putea scoate pe piata la un pret cu mult sub concurenta, varianta de baza dispune de dotari la nivelul anilor '90. Geamurile electrice sunt un vis chiar si pentru sofer, airbag-urile laterale lipsesc cu desavarsire iar sistemul de inchidere centralizata nu e nici el prezent pe lista de optiuni. Despre aer conditionat nici nu poate fi vorba, desi vara, in Romania, se inregistreaza frecvent temperaturi de peste 30 de grade Celsius, ceea ce transforma sistemul din moft, in necesitate.

Mai mult, nici la versiunea urmatoare, "Ambiance", care porneste de la 11.000 de euro (TVA inclus), AC-ul nu e disponibil decat contra-cost (+750 de euro!). Iar in cazul Duster-ului 4x4, pentru a beneficia de aer trebuie sa bagi mana in buzunar dupa 13.500 de euro (TVA inclus). Prin urmare, pretul-bomba, de 10.500 de euro cu TVA, nu are decat rol de vector de imagine.

ESP, doar pentru "laureati"

Pentru prima data in istoria producatorului de la Mioveni, pe Dacie se pot monta sistemul de control al stabilitatii (ESP) si cel antipatinaj (ASR). Optiunile nu costa mult: 250 de euro. Alta e problema! Conform datelor oficiale, ESP si ASR nu se pot pune decat pe Duster-ul cu motor cu diesel 1.5 dCi / 110 CP, in versiune "Laureate". Ceea ce inseamna ca vorbim despre cea mai puternica si mai scumpa versiune. Concret, pretul porneste de la 13.800 de euro, pentru "4x2", si de la 14.700 de euro, pentru "4x4".
Acelasi lucru este valabil si pentru computer-ul de bord, precum si pentru centurile de siguranta cu pretensionare pirotehnica. Chiar daca sunt "gratis", aceste optiuni nu sunt disponibile decat pentru versiunile "Laureate".

Motorizari subdimensionate

Duster, al saselea element al gamei Dacia, are capacitati off-road destul de bune. Nu e Toyota Land Cruiser, nici Land Rover, nici Mitsubishi Pajero dar, daca nu ai pretentii sa participi la Raliul Paris-Dakar si mergi mai mult in oras, poate face fata cu brio noroiului sau zapezii. Cel putin pe hartie! Principala problema a SUV-ului din acest punct de vedere se afla sub capota. Motorul pe benzina de 1.6 litri / 105 CP este fiabil, dar il strica cuplul. Ce sa faci cu un moment motor de numai 148 Nm pe transmisie "4x4", cand ai de scos din noroi peste 1.350 de kilograme? Nici dCi-ul de 1.5 litri si 110 CP nu e foarte breaz, dar macar consuma putin. Iar cuplul de 240 Nm face diferenta.

Linii puternice si lipsa de imaginatie

Design-ul actual si cu linii indraznete al Duster-ului pune bazele unei noi identitati arhitecturale pentru Dacia. Detasarea clara de restul gamei Logan este de bun augur. Dar nu se stie ce a fost in capul designer-ilor in momentul in care au taiat caroseria si au conturat capacul de tabla ce acopera busonul de alimentare cu carburant (!?). Acest capac este aproape cat cel al unui laptop de 13 inch. Imens. Disproportionat.
De asemenea, tot la capitolul "imaginatie", trebuie mentionat faptul ca Duster-ul "4x2" nu are loc pentru roata de rezerva. La varianta "4x4", podeaua portbagajului a fost modificata astfel incat sa se "pupe" cu tunelul cardanic si diferentialul, creandu-se astfel si spatiu pentru o roata de rezerva de dimensiuni normale. La cel "4x2", podeaua portbagajului este plata si roata nu incape. Probabil, se va adapta un sistem exterior, care sa permita atasarea exterioara a acesteia.

Reminescente greu de sters

Fie ca vorbim despre Logan, Sandero sau Duster, butoanele de comanda a sistemelor de ventilatie si aer conditionat tot a robineti aduc. Iar, in ciuda inaltimii habitaclului, cele pentru comanda geamurilor electrice spate sunt aplasate tot pe podea, intre scaunele fata, ceea ce inseamna ca trebuie sa faci "plecaciuni" pentru a le accesa. "Piesa de rezistenta" ramane insa comutatorul pentru reglarea farurilor. Are aceeasi forma si merge la fel ca la Berlina.

Criza imobiliara a lovit cel mai puternic Bucurestiul si judetul Ilfov... Chiriasii ANL isi vor putea cumpara locuintele dupa doar un an de chirie...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 5: Vânătă umplută (Vânătă Papoutsakia)
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 5: Vânătă umplută (Vânătă Papoutsakia) Marti, 30.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x