Surse apropiate negocierilor au declarat, saptamana trecuta, ca FMI va insista in negocierea noului acord pentru privatizarea, reorganizarea sau lichidarea marilor companii de stat, apreciind ca prin vanzarea unor societati viabile statul va reusi sa finanteze la costuri mai reduse deficitul bugetar.
Grzegorz Konieczny, directorul general al Franklin Templeton si managerul de portofoliu al Fondului Proprietatea, estimeaza ca Guvernul ar putea obtine, in urmatorii doi ani, aproape 1,5 miliarde de euro din vanzarea de actiuni ale unor companii de stat.
In cadrul acordului actual, FMI si Guvernul monitorizeaza evolutiile financiare pentru zece companii de stat, respectiv Compania Nationala a Huilei, Termoelectrica, CFR SA, CFR Calatori, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Metrorex, CFR Marfa, Electrificare CFR, Compania Electrocentrale Bucuresti si Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare.
In primavara anului trecut, Ministerul Transporturilor, actionarul majoritar al Tarom, a majorat cu 63,96 milioane lei capitalul social al companiei de transport aerian, de la 1,974 miliarde de lei la 2,038 miliarde de lei, pentru rambursarea unor credite, plata dobanzilor si comisioanelor aferente.
Astfel, Tarom a emis 25,58 milioane de actiuni, cu o valoare nominala de 2,5 lei pe titlu.
In urma operatiunii, Ministerul Transporturilor a ajuns sa detina 96,95% din actiunile Tarom, restul titlurilor revenind Aeroportului International Henri Coanda Otopeni (1,6%), Administratiei Romane a Serviciilor de Trafic Aerian (1,36%) si Societatii de Investitii Financiare Muntenia (0,09%).
Bugetul rectificat pe 2010 al Tarom prevede o crestere a profitului de peste 2,7 ori fata de varianta initiala, de la 19,8 milioane lei la 53,56 milioane lei, potrivit unui proiect de hotarare de guvern elaborat de Ministerul Transporturilor.
sursa:Hotnews.ro