Antena Căutare

Isarescu, consternat de scumpirea benzinei. Aflati de ce cresc preturile!

Preturile carburantilor vanduti in Romania evolueaza in divergenta fata de factorii care ar trebui sa-i influenteze, respectiv cotatiile internationale ale barilului de titei si cursul leu-dolar, iar Banca Nationala a Romaniei (BNR) nu intelege mecanismele din spatele scumpirilor, a declarat guvernatorul Mugur Isarescu.

"La carburanti am avut o evolutie divergenta, va spunem ca nu prea intelegem logica miscarii la preturile combustibililor interni, de ce depinde ... preturile titeiului, evolutia cursului. Variatiile oricum sunt mult prea mari la preturile interne ale fabricantilor si nu le gasim explicatii, decat ca actioneaza factori divergenti (...)", a spus Isarescu.

Guvernatorul a acuzat direct ca producatorii "au crescut preturile temporar si atunci cand leul s-a intarit semnificativ fata de dolar si preturile titeiului nu justificau aceste evolutii".

Barilul de titei a ajuns la 86 de dolari pe bursele de marfuri in vreme ce leul s-a apreciat din luna mai pana acum de la un nivel de 3,4 unitati pentru un dolari pana la 3,0187 unitati pe dolar anuntat de banca centrala ieri.

Taxa "Robin Hood"?

Isarescu nu este singurul care sta cu ochii pe preturile benzinei si motorinei. Oamenii de afaceri au fost foarte vocali impotriva companiilor petroliere si au cerut Executivului in acest an sa introduca o "taxa Robin Hood" pentru acestea. Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania considera ca scumpirile carburantilor nu se justifica si ca producatorii din domeniu "au un comportament economic de tip cartel".

"Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) isi exprima dezacordul fata de cresterea pretului combustibililor, in conditiile in care pretul petrolului, eterna justificare a companiilor petroliere, inclusiv a celei care extrage petrol in Romania la pretul fixat de 20 de dolari/baril, a ramas stabil in ultimele 12 luni, in jurul valorii de 78-80 de dolari/baril", se arata intr-un comunicat al AOAR difuzat in luna martie a acestui an.

De asemenea, in luna mai, o analiza a companiei X-Trade Brokers arata ca scumpirile sunt nejustificate. In acea luna, pretul petrolului scadea cu 17,9%, de la maximul de 89,51 dolari pe baril pana la 70,2 dolari pe baril iar dolarul american se aprecia fata de leu cu doar 7,64%, de la 3,0861 lei pe dolar pana la 3,3219 lei pe unitate, potrivit calculelor X-Trade.

Razboiul "preturilor nesimtite"

Daca acum doi ani pretul titeiului ajunsese la 147 de dolari barilul iar carburantii aveau preturi maxime in jurul a 4,85 lei pe litru, in acest an barilul a avut un pret mediu de 80 de dolari dar preturile unor sortimente au trecut de 5 lei litrul.

In 2008, Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor de atunci, acuza preturile "nesimtite" ale Petrom, in conditiile in care compania extrage petrol din subsolul Romaniei si nu-l importa. Ungaria si Italia au introdus astfel de taxe "Robin Hood".

Ce factori influenteaza pretul

Companiile petroliere dau vina pe deprecierea leului fata de dolar, de la 2,3 lei la 3 lei si pe cresterea accizelor, care se aplica de la inceputul acestui an. In plus, accizele au urcat cu 20% pentru benzina in acest an si cu 13% pentru motorina. Accizele reprezinta 33% din pretul la pompa. In plus, de la 1 iulie TVA a crescut de la 19% la 24%.

Potrivit Rompetrol, componentele pretului carburantilor sunt: TVA, accize, taxa speciala de drum, costurile logistice, costurile operarii retelei de benzinarii, materia prima (petrolul dar sI manipulare, asigurari etc), costul prelucrarii materiei prime (rafinare), costurile financiare sI adaosul comercial.

"Pretul carburantilor la pompa este influentat constant de o multitudine de factori, majoritatea independenti de activitatile companiilor petroliere. Printre acestia se numara variatiile cotatiilor internationale la produse finite (motorina si benzina) sau conditiile economice, atat locale sau regionale, cat si pe plan international. Mai mult, 2010 a reprezentat pentru Romania si o crestere a nivelului de taxare aplicat de Executiv, masura care a vizat TVA-ul si accizele platite de companii, aceasta avand la randul ei o influenta puternica in determinarea pretului la pompa al carburantilor. Astfel, orice crestere sau scadere a preturilor combustibililor efectuata de Rompetrol Downstream in 2010 si in anii precedenti a fost determinata in mare masura de acest cumul de factori", potrivit reprezentantilor Rompetrol.

Piata distributiei de combustibili este investigata, inca din 2005, de Consiliul Concurentei dar fara vreun rezultat notabil. Potrivit oficialilor institutiei, investigatia ar putea fi finalizata pana la sfarsitul acestui an.

Principalele companii care distribuie carburanti in Romania sunt Petrom, Rompetrol, LukOil, MOL si OMV. Petrom este detinuta de grupul austriac OMV, Rompetrol apartine kazahilor de la KazMunaiGaz iar LukOil este cel mai mare grup petrolier privat din Rusia.

Sursa: Jurnalul National

Preluarea Plus de catre Lidl, autorizata de Consiliul Concurentei... Piata auto: Numarul inmatricularilor a crescut in T3. 40.000 de tichete „Rabla”, fara cumparatori...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Hello Chef sezonul 7, 23 martie 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul Dianei Matei
Hello Chef sezonul 7, 23 martie 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul Dianei Matei Sambata, 23.03.2024, 15:30
Ai Formula 1 în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x