Turiştii români şi-ar putea recupera banii de vacanţă, dacă agenţia intră în faliment! Şi asta pentru că, pe piaţă, a apărut prima asigurare care acoperă riscul de insolvenţă al operatorilor. Numai că această asigurare se poate încheia numai pentru vacanţele cumpărate în străinătate. Anul trecut, românii au cheltuit aproape două miliarde de euro pe pachete turistice peste hotare.
Faţă în faţă cu agentul, turistul se simte puţin cam dezgolit. Pentru vacanţa pe care şi-o doreşte, trebuie să-şi asume toate riscurile. Nu ştie cum sunt hotelul, mâncarea şi serviciile, dar trebuie să plătească sejurul integral, înainte de a pleca în concediu.Odată ce a plătit, turistul stă şi aşteaptă. Dacă are noroc, pleacă într-o vacanţă de vis. Dacă nu, devine încă un client păgubit de agenţiile de turism.
Anul trecut, mai bine de 1000 de agenţii de turism şi-au luat adio de la licenţă pentru că nu aveau asigurare, aşa cum prevede legea. Chiar dacă există o asigurare pentru toţi clienţii lor, nu ar fi în stare să acopere tot ce plătesc turiştii pentru a-şi achiziţiona o vacanţă. Cel mai recent exemplu este o agenţie de turism, care, în toamna anului trecut a păgubit mai bine de 1100 de turişti.
Asigurările obligatorii ale agenţiilor de turism acoperă despăgubiri care cumulează maximum 10 mii de dolari. În cazul tour-operatorilor, suma se ridică la 50 de mii de dolari. Însă turiştii se pot proteja şi singuri.