Antena Căutare

Cel mai cunoscut simbol din Costineşti este pe cale să dispară. Epava care a fascinat generaţii întregi are zilele numărate

Cel mai iubit simbol al staţiunii Costineşti ar putea dispărea în 10 ani. Vaporul eşuat în apropiere de ţărm, care a fost explorat de mii de tineri în ultimii 50 de ani, este pe cale să se fărâme. Asta pentru că şi hoţii de fier vechi l-au explorat constant, nu doar iubitorii de aventură.

Cel mai iubit simbol al staţiunii Costineşti ar putea dispărea în 10 ani. Vaporul eşuat în apropiere de ţărm, care a fost explorat de mii de tineri în ultimii 50 de ani, este pe cale să se fărâme. Asta pentru că şi hoţii de fier vechi l-au explorat constant, nu doar iubitorii de aventură.

În lipsa unui plan de consolidare a epavei, cel mai cunoscut reper din Costineşti nu poate decât să fie admirat de la distanţă, în condiţii de siguranţă.

Privită de departe, silueta vaporului Evanghelia este una dintre cele mai cunoscute imagini de pe litoralul românesc. În cele cinci decenii de când a rămas înţepenit lângă ţărm, vasul a devenit simbolul neoficial al staţiunii Costineşti şi un fundal pentru fotografii făcute de-a lungul mai multor generaţii.

Nava este înrudită chiar cu celebrul vas Titanic, ambele fiind construite pe şantierele din Liverpool.

O privire de aproape arată un adevăr trist. În puţin timp, din epavă va mai rămâne doar o mână de fier ruginit.

Construită în anii '40, nava a ajuns, după mai multe vânzări succesive, în proprietatea unui armator grec. A eşuat lângă Costineşti în 1968.

Investigaţia a arătat că naufragiul a fost intenţionat, pentru ca armatorul să încaseze banii de asigurare. Aşa a intrat vasul în proprietatea statului român. Până în 1989, accesul pe epavă era restricţionat de grăniceri. Apoi, oricine a putut să o exploreze.

De epavă s-au îngrijit succesiv primăria din Costineşti, Apele Române şi Ministerul Economiei. Deşi era deja un magnet pentru turişti, nimeni nu s-a gândit să o valorifice.

Nava lungă de 131 de metri şi lată de 12 este eşuată la peste doi kilometri de ţărm. Eroziunea provocată de apa sărată a mării a subţiat însă epava până la punctul în care este pe cale să se fărâme.

Puntea superioară este atât de ruginită încât tabla nu depăşeşte, în anumite porţiuni, grosimea unei foi de hârtie. Ambarcaţiunea este ruptă la jumătate, iar prin spărtura formată într-unul dintre pereţi, hoţii de fier vechi pot intra nestingheriţi pentru a aduna din interior tot ce pot să valorifice.

Lucian Banu a crescut în Costineşti, iar cele mai frumoase amintiri din copilărie sunt legate de epava la care ajungea înot.

Lucian Banu, localnic: Teneşii îi scoteam şi îi legam de gât. Teneşii chinezeşti. Şi ajungeam, urcam pe Evanghelia, pe epavă, ori prin faţă, ori pe la mijloc, pe la sala motoarelor

Astăzi n-ar mai avea acelaşi curaj. Deşi sunt zeci de bărci care duc turiştii lângă epavă, urcarea pe vas este extrem de periculoasă.

Nicu Serafim, şef salvamari Costineşti: Deci, epava nu mai este de vizitat, este doar de văzut de departe fiindcă este într-un ultim stadiu de degradare

Salvamarii au recuperat mai mulţi turişti care s-au accidentat în timp ce încercau să viziteze epava, în ultimii ani. Unul dintre ei chiar s-a ales cu un picior amputat, după ce s-a tăiat în fierul ruginit.

„Ceaușescu a aflat un mare secret cu 11 zile înainte de a muri”. Fostul dictator a făcut o greșeală enormă!... Un brand de sucuri carbogazoase va vinde prima băutură alcoolică...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure Marti, 23.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x