Tabloul dezvaluit ieri nu este, de fapt, o noutate pentru istoricii de arta. El a fost descoperit in 1913, intr-un conac din Anglia, fara sa se stie cum ajunsese acolo. Mai tarziu, a fost cumparat de un american care l-a pastrat in seiful unei banci elvetiene, unde putini l-au putut vedea. Acum, tanara Gioconda a ajuns in posesia unui grup de colectionari si experti hotarati sa demonstreze ca este, intr-adevar, opera lui da Vinci.
“Dupa ce am cercetat, mai indeaproape, dovezile istorice, a devenit clar ca au existat intotdeauna doua versiuni, pictate de Leonardo, ale portretului Mona Lisei”, a declarat cercetatorul Stanley Feldman.
Cele doua tablouri seamana izbitor, chiar daca Mona Lisa elvetiana este, evident, cu 10 - 12 ani mai tanara. Proprietarii tabloului au apelat si la un expert al CIA care a "intinerit" chipul Giocondei de la muzeul Luvru, pentru a dovedi ca este aceeasi persoana cu cea de la Geneva.
Mai prudenti, expertii italieni, buni cunoscatori ai lui Leonardo da Vinci, releva ca noul tablou nu pare sa fi fost pictat de o singura mana.
Un alt specialist, profesor la Oxford, crede ca portretul de la Geneva este o copie a Giocondei, efectuata de un pictor necunoscut care a vrut, din cine stie ce motive, s-o "intinereasca". In lipsa unei masini a timpului, adevarul va fi greu de stabilit.