Potrivit proiectului, minoritatile au dreptul la invatamant in limba materna "la toate nivelurile, tipurile si formele de invatamant preuniversitar". Articolul 9 arata ca "in functie de necesitatile locale, se pot organiza, la cerere si in conditiile legii, grupe, clase sau unitati de invatamant preuniversitar cu predare in limbile minoritatilor nationale. In cadrul unitatilor sau sectiilor cu predare in limbile minoritatilor nationale, singulare in localitate, se pot organiza clase liceale si profesionale cu grupe de elevi de diferite profiluri, in conditiile legii".
Elevii provenind din cadrul minoritatilor au parte de un privilegiu de care nu se bucura elevii romani. Daca nu pot studia in limba materna in localitatea in care locuiesc, atunci statul le deconteaza transportul, precum si cazarea si masa in cadrul internatului scolii in care vor sa invete. Legea prevede ca "elevii apartinand minoritatilor nationale care, in localitatea de domiciliu, nu au posibilitatea de a invata in limba materna, sunt sprijiniti prin decontul transportului la cea mai apropiata scoala cu predare in limba minoritatii respective sau primesc cazare si masa gratuite in internatul unitatii de invatamant cu predare in limba minoritatii respective unde au fost scolarizati".
Facilitatea este cel putin ciudata, avand in vedere ca multi scolari romani care locuiesc in localitati mici, fara scoala, merg kilometri intregi pe jos pentru a ajunge sa invete. Pentru elevii romani nu este prevazuta in lege nici un fel de subventie pentru transport, cazare si masa daca aleg sau sunt nevoiti sa invete in alta localitate.
O alta discriminare pozitiva se refera la regimul infiintarii unitatilor scolare. O gradinita din sistemul national de invatamant se infiinteaza doar daca poate inscrie minimum 150 de prescolari, iar o scoala are nevoie de minimum 300 de elevi, lucru care a dus pana acum la inchiderea multor scoli de la sate, iar elevii romani sunt nevoiti sa bata kilometri intregi zilnic pentru a merge la scoli din localitatile apropiate. In schimb, proiectul lui Funeriu prevede ca se pot infiinta scoli cu predare in limba minoritatilor, "indiferent de efectivul de elevi".
"Pe raza unei unitati administrativ-teritoriale, cu mai multe institutii de invatamant cu predare in limbile minoritatilor nationale, functioneaza cel putin o unitate scolara cu personalitate juridica, indiferent de efectivul de elevi. In cadrul unitatilor de nivel gimnazial sau liceal, cu predare in limbile minoritatilor nationale, singulare in municipiu sau oras, se acorda personalitate juridica, indiferent de efectivul de elevi", arata un articol al legii.
Sursa: www.jurnalul.ro