Miercuri, 30 octombrie 2024, directorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a transmis un mesaj pe contul de Facebook prin care a dezbătut un subiect de interes: reducerile de Black Friday.
Acest eveniment, care marchează începutul sezonului cumpărăturilor de sărbători, a devenit o adevărată tradiție pentru milioane de oameni din întreaga lume. În fiecare an, mii de magazine, atât fizice, cât și online, își deschid „porțile” cu oferte spectaculoase, atrăgând clienți în căutarea celor mai bune prețuri.
Ce semnal de alarmă trage directorul ANM cu privire la reducerile de Black Friday
Directorul general în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a ținut să ofere câteva recomandări în spațiul public despre cel mai așteptat eveniment din noiembrie: Black Friday.
Citește și: Cum ne asigurăm că ofertele de Black Friday 2024 sunt reale. Recomandările ANPC pentru perioada reducerilor
„Atenție la comercianții și piețele online care nu au sediul în Uniunea Europeană! Unele produse comercializate de către acești comercianți nu respectă normele de siguranță pentru comercializarea în Uniunea Europeană. În plus, capacitatea autorităților europene de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată, astfel încât nu puteți fi siguri că veți beneficia de drepturile prezentate mai sus, inclusiv dreptul de retur sau garanție”, a spus Paul Anghel pe Facebook, miercuri seară, conform news.ro.
„Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg”, a mai adăugat directorul ANPC.
Care sunt regulile cu privire la garanția produselor în perioadele de reduceri
Directorul ANPC explică că OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexistă pentru un singur bun.
Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiați de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.
În principiu, garanția legală este de doi ani, dar există și excepții:
• în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garanția legală poate fi de cinci ani, dacă bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale. Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioada mai mare de cinci ani, atunci garanția va fi valabilă pentru acea perioada.
Citește și: Când începe Black Friday 2024. Anunțul făcut de principalii retaileri. Cine a dat deja startul campaniei
• În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel puțin un an.
Garanția comercială este cea care, în anumite situații, este oferită suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice.
Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comercială poate îmbracă orice formă: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legală, conform sursei citate mai sus.
Nouă ani de la tragedia din Clubul Colectiv. Ce spun familiile victimelor și supraviețuitorii... S-a dat deja startul pentru pregătirile de iarnă. Cu cât se vând porcii pentru sărbători...