Antena Căutare

SPECIAL! Un roman a facut istorie pe “Templul Vitezei” – Petre Cristea si BMW 328, un duo imbatabil

In ultimele decenii, Romania a disparut de pe harta curselor de masini. Circuit adevarat n-am avut niciodata, cu exceptia celui stradal, amenajat pentru FIA GT, in jurul Palatului Parlamentului, la care, din pacate s-a renuntat cu mult prea multa usurinta. Iar in lumea raliurilor am revenit abia de curand, cu etapa de IRC de la Sibiu. Dar avem legende. Cum in acest weekend are loc etapa a 7-a a sezonului 2013 din Campionatul German de Turisme (DTM), putem sa ne aducem aminte ca, acum mai bine de  74 de ani, pe 21 mai 1939, un roman castiga una dintre cele mai importante curse pe Nürburing, chiar la debutul sau pe “Templul Vitezei”.

Supranumit “Templul Vitezei” datorita arhitecturii pistei ce permite atingerea unora dintre cele mai mari viteze medii pe tur, Nürburgring este unul dintre cele mai faimoase circuite din istoria sporturilor cu motor, scena de mari confruntari sportive si o destinatie suprema pentru testarea noilor modele de masini. Iar acum 74 de ani, Nürburgring a fost scena victoriei istorice a lui Petre Cristea in faimoasa cursa Eifelrennen. Romanul a fost primul pilot care obtinea victoria chiar in cursa de debut pe acest circuit. Mai mult, Cristea a stabilit si un record de viteza, care avea sa fie doborat abia 14 ani mai tarziu de marele Stirling Moss.

Singura victorie a unui roman in Marele Premiu al Germaniei

Duminica, 21 mai 1939. Pe Nürburging (22,81 km), cel mai lung si dificil circuit din lume prin complexitatea virajelor si variatiile de relief, era programata etapa a doua a campionatului german International Eifelrennen - curse de motociclete si automobile clasele Sport (sub 1500 cmc si sub 2000 cmc) si Competitie.

Clasa Sport sub 2000 cmc era practic confiscata de BMW 328, toti participantii folosind o versiune a acestui model. Cursa presupunea parcurgerea a 6 tururi de circuit totalizand 136,86 km. 17 concurenti si-au anuntat prezenta, dar numai 10 au luat startul. Dintre acestia doar 5 au reusit sa termine cursa care avea sa fie castigata de... Petre Cristea, care s-a impus in fata echipelor de uzina. De asemenea, Cristea a realizat o medie orara record (115,1 km/h, pe parcursul celor 136,86 km).

Articolul continuă după reclamă

In cursa clasei Competitie (10 tururi), Hermann Lang (Mercedes W154) l-a invins pe Tazzio Nuvolari (Auto Union Type D) cu peste 11 secunde.

Cristea si BMW, un duo imbatabil

Extrem de modest, Cristea marturisea la inceputul anilor ’90, rememorand celebra cursa, faptul ca cei care se ocupau de paza circuitului, cu putin inainte de start, nu vroiau sa-i permita accesul in zona boxelor, vazandu-l imbracat in haine de strada. Celebra sa basca inlocuia castile nelipsite din echipamentul adversarilor, purtarea acestora nefiind obligatorie la acea vreme. Cum Cristea nu obisnuia sa poarte nici combinezon, brasarda care purta inscriptia “Fahrer - Eifelrennen 1939” a fost cea care l-a scos pe pilotul roman din incurcatura.

Putini stiu ca masina cu care a concurat Cristea apartinea prietenului sau, inginerul Petru Iscu. Iscu isi cumparase in ianuarie 1938 prin firma bucuresteana Tracta (importatorul BMW in Romania in perioada interbelica) un BMW 328 nou. El nu numai ca pune la dispozitia lui Cristea masina, dar accepta si ca aceasta sa fie radical modificata pentru performante mai bune. Caroseria originala este inlocuita cu una realizata de aluminiu, cel mai probabil la fabrica de avioane SET din Bucuresti. Aripile fata sunt inlocuite cu unele minimaliste. Se renunta la parbriz si sistemul de decapotare, inutile in competitii. Aripile spate sunt „inchise” prin aplicarea unor capace.

Cristea soseste pe circuitul Nürburing insotit de Petre Iscu. Masina este transportata pe o platforma construita dupa proiectul lui Cristea. Fata de alte curse ulterioare unde Cristea s-a deplasat pe roti cu automobilul cu care concura pierzand si din cauza oboselii acumulate, la Nürburging pregatirea cursei s-a facut in mod profesionist. Cristea a fost inscris pe pozitia a 11-a listei de start si i-a fost repartizata boxa cu numarul 17. Avea sa realizeze cel mai bun timp in calificari, urmand a lua startul din Pole.

17 concurenti s-au inscris pe lista de start. Petre Cristea s-a aliniat pe grila de start alaturi de 10 germani, practic elita pilotilor care concurau cu BMW, cu mare experienta in competitii si masini preparate de departamentul de competitii al firmei producatoare.

Dintre concurenti se remarcau pilotii uzinei BMW, Paul Heinemann si Huschke von Heinstein. Un alt adversar redutabil era echipa NSKK (Nationalsozialistisches Kraftfahrkorps), o organizatie paramilitara a partidului nazist, compusa din pilotii: Willi Briem, Uli Richter si Paul Greifzu. Doctorul Fritz Werneck, pilot privat cu mare experienta in competitii, concura cu un automobil special preparat (BMW 315/328 Spezial). Iar ceilalti concurenti erau Helmut Polenski, Walter Schluter si Toni Neumaier.

Cum s-a desfasurat cursa

In 1989, la o jumatate de secol de la marea sa victorie de la Nürburing, Petre Cristea destainuia cititorilor Almanahului Autoturism cum a castigat celebra cursa:

(...) Circuitul Nürburing (bucla mare) masura atunci 22 de km, avand 173 de viraje de toate felurile. In cele trei zile de antrenament am inregistrat cei mai buni timpi (cu cronometraje oficiale electrice). Frumusetea era ca toti concurentii la categoria 2000 cmc (circa 20) erau numai cu masini BMW tip 328. La plecarea in cursa, masina cu cel mai bun timp la antrenamente era plasata langa capatul din dreapta al liniei de start, avand in stanga pe cei cu timpii 2,3 si 4.Numai ca primul viraj, plasat la circa 150 m de la linia de start, era o curba rapida la stanga. Asa ca, in mod automat, dupa acest viraj m-am pomenit pe locul 5! De ce? Foarte simplu: toti cei din stanga mea s-au aflat automat pe coarda virajului! Ba inca s-a bagat printre ei si cel din extrema stanga a celui de-al doilea rand de concurenti...

Bineinteles ca aceasta situatie nu m-a avantajat deloc, desi era o secventa naturala si chiar o combinatie inteligenta, sporind interesul spectacolului, obligand pe cel mai bun la antrenamente sa se lupte ca sa-i intreaca pe ceilalti, daca putea, chiar dupa primul viraj al cursei. Din fericire, nu a trebuit sa ma "obosesc" prea mult; dupa vreo 11 km, adica pe la jumatatea primului tur, ajunsesem deja in fruntea coloanei.

Cel mai mult de furca am avut cu amicul meu Huschke von Hanstein, care pana la urma a avut nenorocul sa rupa o supapa, fiind silit sa abandoneze. Mai departe m-am „plimbat”, dar privind atent oglinda retrovizoare: cand observam ca dr.Werneek (cu o masina ceva mai usoara decat a mea) se apropia la mai putin de 20 m, trageam mai tare, pana nu-l mai vedeam. Si.... distractia asta a durat pana la linia de sosire, dupa ce stabilisem un nou record al Circuitului de la Nürburing (viteza medie – 115 km/h).

Record a ramas valabil pana in anul 1953, cand a fost depasit de catre Stiriling Moss. Recordul consta in faptul ca am fost unicul pilot din lume care, concurand prima oara pe Nürburing , a castigat cursa. Si acest record a rezistat pana in 1970, cand Jackie Stewart, fost campion mondial de Formula 1, a invins, de asemenea, pe Nürburing chiar de la primul „sut”.Asa ca, desi nu mai sunt unicul, totusi ma aflu intr-o companie care ma onoreaza. (...)

BMW 328, unul dintre cele mai faimoase modele sport bavareze

BMW a inceput productia de automobile in 1923 cu modelul BMW 3/15 PS, fabricat sub licenta Austin. Dupa numai 13 ani insa, a fost prezentat BMW 328, unul dintre cele mai legendare modele ale marcii si cel care avea sa confirme imaginea BMW de producator de automobile sportive. O mare parte din primele 100 de automobile produse a fost livrata catre piloti din intreaga lume.

Victoria lui Ernst Hene din 1936, in prima cursa disputata pe circuitul Nürburing, a fost categorica, asa ca majoritatea pilotilor doreau sa utilizeze acest model. Efectul nu s-a lasat mult asteptat, in 1937 BMW 328 repurta peste 100 de victorii.

Produs in 464 de exemplare, in perioada 1936-1940, modelul a fost utilizat si de piloti romani, precum Petre Cristea, Marin Dumitrescu, Alexe de Vassal, Vintila Frumusanu, Alexandru Papana, Nadler, Ion Bolony, Valentin Tantareanu si Alexandru Uta. BMW 328 a ramas unul dintre cele mai emblematice modele ale marcii. La sfarsitul anilor ’60, unul dintre primele studii de marketing comandate de BMW arata ca si la peste 20 de ani de la debutul BMW 328, imaginea sportiva a marcii se baza in continuare foarte puternic pe acest model.

Cristea, cel mai mare pilot roman al tuturor timpurilor

Petre G. Cristea (31.01.1909-6.07.1995) a fost fara indoiala cel mai mare pilot roman al tuturor timpurilor. Cu exceptia victoriei din 1936 din Raliul Monte Carlo, unde Cristea aducea prima victorie pentru Ford din istorie in cursa monegasca, cele mai prestigioase rezultate in competitiile internationale au fost obtinute la volanul BMW-ului 328.

Petre Cristea si BMW-ul 328 au avut un destin comun, avand nesansa ca perioada lor de glorie sa fie curmata brusc de izbucnirea celui de-al doilea Razboi Mondial.

Remarcabil este faptul ca Petre Cristea se impunea deja la prima participare internationala cu BMW 328 – Marele Premiu al Portugaliei. Se spunea la acea vreme ca BMW intentiona sa-l coopteze pe Cristea in echipa sa oficiala. Pe 1 septembrie 1940, Carol al II-lea, din dorinta de a arata lumii ca Romania nu e ingrijorata de izbucnirea razboiului, propune Automobil Club Regal Roman organizarea Marelui Premiu al Orasului Brasov. Dorinta de revansa a celor de la BMW era mare, fusesera invinsi la ei acasa de Cristea, asa ca isi trimit echipa oficiala la Brasov, cu cele doua 328-uri roadster-uri care participasera la Mille Miglia. Dupa ziua de antrenament competitia de la Brasov este anulata din cauza extinderii razboiului. Cursele se reiau in Romania in 1947. Batranele BMW-uri 328 tin in continuare in Romania capul de afis, carpite in lipsa pieselor originale.

La inceputul anilor ’50 automobilismul romanesc intra in hibernare. In 1965 se reiau cursele automobilistice in Romania, in mod surprinzator un BMW 328 participand la Raliului Bucuresti. Un echipaj bulgar avea sa repete isprava la reluarea Raliului Balkanic in 1967. Cu un motor puternic si o manevrabilitate remarcabila 328-ul continua sa fascineze noile generatii de piloti. Astazi BMW 328 este o piesa extrem de rara si apreciata de colectionari.

In cariera sa, Petre Cristea a castigat 8 competitii importante pilotand un BMW 328. La muzeul BMW din München, in spatiul dedicat BMW 328, victoriile lui Cristea sunt prezentate la loc de cinste, alaturi de brasarda pe care acesta a purtat-o in celebra cursa Eifelrennen International din 1939.

Petre G. Cristea - Palmares in competitii

In perioada 1931-1950 Petre G. Cristea a participat la 80 de competitii automobilistice, urcand de 55 de ori pe podium, in 45 de curse nationale si 35 internationale.

Automobile cu care a concurat:

1931 – Dodge Victory Six

1933-1937 Ford V8 Special

1938–1950 BMW 328 Special (exceptie Cupa Carpatilor 1938)

Foto: Bogdan Coconoiu (Arhiva Automobilia, Arhiva BMW Classic)

Imobiliarele si fotbalul se potrivesc de minune! Posibilul transfer al lui Rooney la Chelsea, mijloc de promovare... La GSPTV, orice roman poate comenta, in direct, ultimele doua meciuri ale "tricolorilor"...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 20 noiembrie 2024. Melania și Laurențiu au ajuns la suma de 500 de lei
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 20 noiembrie 2024. Melania și Laurențiu au ajuns la suma de 500 de lei Miercuri, 20.11.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x