Aflata de decenii printre colectiile Departamentului, arhiva care vede acum lumina tiparului este alcatuita din cca. 2300 diapozitive pe sticla, constituind o parte a materialului ilustrativ al cursurilor de estetica si istoria artei pe care Tzigara-Samurcas le-a predat, incepind cu anul 1906, la Scoala de Belle Arte si la Universitatea din Bucuresti, precum si la Universitatea din Cernauti.
Alexandru Tzigara-Samurcas (1872-1952), figura proeminenta a culturii romanesti, a fost de-a lungul carierei eminente, profesor de istoria artei, intemeietor al Muzeului Muzeului de Etnografie si Arta Nationala si ctitor al cladirii acestuia (actualul Muzeu al Taranului Roman), director al Fundatiilor Universitare Carol I etc.
Arhiva de diapozitive pe sticla prezinta o importanta deosebita din mai multe puncte de vedere: ele permit reconstituirea orizontului vast al cursurilor unui reputat profesor si unui mare om de cultura, cercetator al istoriei artei nationale si europene; ilustreaza imaginea oraselor, a monumentelor si a societatii romanesti si europene in preajma primului razboi mondial; reprezinta exemple ale unei arte fotografice de mult abandonate, cu valentele ei artistice incontestabile; in fine diapozitivele arhivei sint documente de mare valoare, deseori unicele documente, care ne redau imaginea unor monumente nationale, pe care timpul sau vointa unama au facut sa dispara pentru totdeauna sau carora interventile le-au alterat iremediabil. Ele sint, asadar, documente care permit cunoasterea patrimoniului nostru din perspectiva istorica, fiind importante din punct de vedere stiintific si larg cultural.
Volumul publicat grupeaza arhiva Tzigara-Samurcas in functie de temele principale ale imaginilor: Arhitectura si asezare, Arta vizuala, Planuri si harti si Peisaje, fiecare fiind, la rindul ei organizata pe sub-teme. Fiecare tema este ilustrata cu imagini caracteristice reproducind diapozitive ale arhivei. Volumul este insotit de un CD continind inventarul complet al diapozitivelor lui Tzigara-Samurcas, cu reproducerea la scara mica a tuturor diapozitivelor.
Sursa: observatorcultural.ro