Existand un exemplu de viata lunga impreuna, la Theatre de La Huchette din Paris (din 1957, spectacolul coupe se joaca neintrerupt, pana in prezent), Frunza le-a cuplat, dezvaluind profunzimea lor intr-un fel de continuitate subordonata. In plus, aceste drame abordeaza limbajul specific oamenilor: fie ca personajele folosesc o limba a absurdului, in mod grotesc, fie ca lingvistica "cere" jertfe, chiar inocente.
"CANTAREATA CHEALA"
Primul titlu al piesei "Cantareata cheala" a fost, dupa cum se stie, "Englezeste fara profesor". Inceputul spectacolului ne si introduce in atmosfera tipic englezeasca. Decorul Adrianei Grand rezolva o mare parte din intentia regizorala. Ceasul care indica ora e in mai multe ipostaze. In semineul englezesc nu arde focul, ci este un mic ecran pe care se deruleaza imagini cu persoane antrenate in dialog.
Stapana casei, Doamna Smith, da tonul "pierderii" timpului, iar stapanul casei, Domnul Smith, traieste clipa zadarniciei citind un ziar, dar pare ca degeaba il citeste. Cand bate ceasul (ceasurile nu au pendule), cei doi se trezesc parca din amortire. "Uite ca s-a facut ora noua", spune Doana Smith. Asteapta musafiri. Se aude soneria. Si se deruleaza actiunea in cel mai adevarat stil al teatrului ionescian.
Actorii au fost alesi pentru echilibrul stilistic al piesei in functie de temperamentul interior al fiecaruia. Domina, in masura in care ii permite rolul, Virginia Mirea (Doamna Smith), celelalte personaje fiind intruchipate, cu obligatia respectarii indicatiilor regizorale si cu intuitia interpretativa innascuta sau formata in timp, de Florin Dobrovici, Mirela Zeta, George Costin, Dragos Huluba si Bogdan Cotlet. Victor Ioan Frunza da fiecarui personaj pondere. Bunaoara, este scos in relief zelosul Capitan de pompieri, rolul lui Huluba fiind sustinut si printr-o parte a scenografiei: un panou utilat cu cele necesare in caz de incendiu. si George Costin (Domnul Martin) confirma, prin straduinta si talent, increderea pe care o are Frunza in capacitatile acestui actor, facandu-si astfel debutul intr-un teatru bucurestean.
"LECTIA"
In cea de-a doua parte a spectacolului "Cantareata cheala & lectia", Victor Ioan Frunza ne arata "omorul" ritualic. Eleva, care vine la Profesor pentru a lua lectii in particular, caci viseaza la un "doctorat total", este o inocenta, o naiva. Ea a intrat pe poarta "cunoasterii", dar o opreste pericolul. Eleva e Andreea Samson, Profesorul e George Costin, iar Menajera - Bogdan Cotlet (menajera, in travesti, si in prima parte).
Lectia incepe timid, cu niste simple calcule matematice. Pacea aparenta se destrama, Profesorul devine mai autoritar. El nu ia in seama avertismentele Menajerei. Devine agresiv. Agresivitatea e pe fondul "lingvisticii". Se intampla al 40-lea omor.
Text si foto: jurnalul.ro
Cristi Minculescu este declarat "Omul zilei" de Jurnalul National... Aprozarul de arta, cu fructe si caini...