Portul popular românesc, copiat de încă un brand major. Cine a furat modelul, după cazul Louis Vuitton
UNESCO a adăugat pe lista Patrimoniului cultural imaterial o serie de practici din cultura română. Meșteșugurile românești sunt încă o parte importantă din cultura țării. În ceea ce privește portul popular, branduri de top se inspiră din cultura noastră, însă de multe ori omit să menționeze sursa.
Publicat: Joi, 19 Septembrie 2024, 12:14 | Actualizat: Sambata, 21 Septembrie 2024, 11:32- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
La Blouse Roumaine este una dintre cele mai active comunități care promovează portul tradițional. Aceasta continuă campania „Give Credit”, care a luat naștere după ce mai multe branduri de top s-au inspirat de la portul popular românesc, fără să menționeze sursa de inspirație.
Pe aceeași temăPortul popular românesc, copiat de încă un brand major. Cine a furat modelul, după cazul Louis Vuitton
După ce la finalul lunii iunie, chiar de Ziua Universală a Iei, în urma campaniei „Give Credit”, Louis Vuitton a retras bluza respectivă de pe site, recent o altă companie cunoscută a lansat o jachetă care prezintă o broderie din România.
Deși elementele de pe haina respectivă par a fi preluate din portul gorjenesc, fiind asemănătoare cu creațiile meșterului popular Ciuncanu Gheorghe, ele s-au dovedi a fi de origine maghiară, din regiunea Țara Călatei - Kalotaszeg.
Pe aceeași temă„Broderia de pe jacheta Mango este din România, dar de origine maghiară din splendida regiune etnografică Ţara Călatei - Kalotaszeg. Din Gorj ar putea fi stilul general, cromatica și stilizarea anumitor elemente decorative de pe margine.
Mango nu este primul brand care se inspiră din broderia maghiară din Țara Călatei fără să dea credit, deși există o documentare clară în zonă, scrisă inclusiv în engleză.
În descrierea produsului, Mango menționează doar faptul că este o broderie decorativă, jacheta fiind <<designed in Barcelona>> și <<Made in China>>. Este un alt caz de Give Credit și îl vom trata ca atare.
Dacă aveți textile din Țara Călatei cu astfel de modele, nu ezitați să le împărtășiți cu noi. Mulțumim!
Arta tradițională trebuie recunoscută, apreciată, protejată și valorificată inclusiv în beneficiul comunităților care au reușit să o creeze, să o păstreze și să o transmită mai departe”, este precizat de La Blouse Roumaine în postarea de pe pagina de Instagram.
Comunitatea dorește să strângă cât mai multe astfel de exemple de broderie din regiunea respectivă, astfel că apelează la ajutorul oamenilor originari de acolo sau care au luat contact cu oamenii locului, știind astfel valorile zonei.
Comunitatea La Blouse Roumaine are o voce puternică și este susținută de oameni din întreaga României și diaspora. Portul popular românesc reprezintă o mândrie, mulți dintre români păstrând în casă obiecte vestimentare sau de decor de la bunici și străbunici.
Acestea nu au doar valoare sentimentală, fiind confecționate de oameni dragi din familie, ci și națională, reprezentând valori ale românilor.
Pe aceeași temăBrandurile de top de lumea întreagă se inspiră de la porturile tradiționale din diverse culturi, de multe ori nespecificându-le în descrierea produselor.
Acest lucru este necesar să se schimbe, iar campaniile precum „Give Credit” pot face mai mult decât asta.