Mai mult de doua treimi (69%) din companiile vizate au trebuit sa achite sume suplimentare in urma controalelor efectuate de Administratia Fondului de Mediu (AFM). Si asta, in conditiile in care o treime din respondenti au primit minim un control AFM in ultimii 5 ani.
Sfarsitul anului trecut si inceputul anului 2019 au adus modificari substantiale in legislatia de mediu, pentru a fi aliniate la standardele din Uniunea Europeana.
Astfel, au aparut schimbari substantiale in prevederile care vizeaza gestionarea deseurilor, in special in zona agentilor economici care aduc pe piata produse ambalate sau ambalaje de desfacere. In momentul de fata subiectul obligatiilor de mediu a devenit extrem de complex, prezentand o multitudine de specificitati in functie de tipurile de activitati prestate de companii.
Majoritatea respondentilor au reclamat ca impedimente majore costurile mari asociate gestionarii in-house a proceselor de consultanta pentru protectia mediului.
Astfel 88% sunt impactati de volumul ridicat de raportare. Aceste activitati reprezinta un consum semnificativ de timp si resurse umane din cadrul companiilor.
77% au declarat ca fiind foarte problematice costurile necesare atingerii tintelor de valorificare/reciclare a deseurilor.
Toate aceste probleme reale semnalate de agentii economici pot fi insa usurate de colaborarea cu o firma specializata pe consultanta pe protectia mediului. Colaborarea cu o astfel de firma va reduce semnificativ costurile de raportare, expertii din cadrul firmei fiind extrem de eficienti in intocmirea documentelor necesare. In plus, acestia ofera servicii de asistenta pentru managementul deseurilor, ajutand companiile sa isi atinga fara probleme obiectivele de valorificare/reciclare a deseurilor. Iar in final, toate aceste avantaje vor fi cu atat mai evidente cand nu va mai fi necesar ca agentii economici sa scoata din buzunar sume suplimentare, in cazul controalelor de mediu.
Lista obligatiilor impuse de AFM
In cazul retailerilor, indiferent de marimea companiilor, introducerea pe piata a produselor ambalate sau ambalajelor de desfacere, implica o serie de obligatii catre bugetul de stat. In primul rand exista o serie de cerinte de raportare, un document de prima importanta fiind avizul de mediu. In plus, trebuie luate in considerare o serie de specificitati in documentele depuse. De exemplu, prin lege, firmele care achizitioneaza ambalaje produse in tara pentru a le da destinatia finala de ambalaj sau le personalizeaza cu marca proprie au obligatia de a le declara pe partea lor. Pe langa declaratiile care vizeaza ambalajele, retailerii vor trebui sa includa in declaratiile depuse informatii despre: echipamente electrice, baterii, uleiuri minerale, substante chimice cu potential periculos pentru mediu, anvelopele aduse pe piata, precum si taxa de vanzare a deseurilor.
Masuri APM obligatorii pentru retaileri
Obligatiile retailerilor catre APM se refera in principal la managementul deseurilor, depozitarea substantelor chimice cu potential periculos si depozitarea anvelopelor conform legislatiei in vigoare. Exista insa si cerinte mai specifice, de exemplu retailerii care introduc pe piata interna echipamente electrice si baterii din spatiul intra sau extra-comunitar au obligatia sa se inscrie in registrul importatorilor si producatorilor de echipamente electrice si baterii.
In cazul managementului deseurilor, agentii economici trebuie sa contracteze colectori autorizati pentru predarea deseurilor generate. Deseurile trebuie sortate si colectate in pubele separate per tip si etichetate corespunzator. Conform legii, aceste pubele trebuie mentinute pe o platforma betonata, la adapost de intemperii. In cazul depozitarii/comercializarii substantelor chimice cu potential periculos va fi necesara respectarea unor conditii specifice de depozitare si obtinerea unei autorizatii de mediu.
Pe langa cele mentionate anterior, companiile trebuie sa raporteze lunar evidenta gestiunii deseurilor, iar anual, cantitatile de deseuri generate si predate catre APM.
Ce amenzi si riscuri pot aduce nerespectarea obligatiilor de mediu?
Cele mai frecvente contraventii conform sondajului PwC au fost nedeclararea tuturor ambalajelor corespunzatoare produselor introduse pe piata si lipsa trasabilitatii in cazul indeplinirii tintelor de valorificare/reciclare a ambalajelor sau deseurilor de ambalaje.
Amenzile variaza masiv in functie de contraventiile constatate. Sumele suplimentare platite de catre companii conform sondajului efectuat au fost: intre 100 si 300 mii lei (31%), intre 700 mii si 1 milion lei (15%), pana in 50 mii lei (15%) si intre 50 mii lei si 100 mii lei (8%).
Zona obligatiilor AFM si APM este deci extinsa si complexa. Agentii economici trebuie sa se informeze frecvent si exhaustiv pe tema noilor reglementari legislative, pentru a se asigura ca sunt in conformitate cu cerintele legale. Insa, situatia reala din momentul de fata arata ca acestia nu reusesc sa faca fata birocratiei din zona legislatiei de mediu, cheltuind sume semnificative interne pentru mentinerea conformitatii, insa nereusind covarsitor sa se incadreze in toate cerintele legii.
O varianta mult mai eficienta de gestionare de catre retaileri a obligatiilor de mediu o reprezinta insa firmele care ofera consultanta pe protectia mediului. Acestea ofera expertiza necesara, isi asuma responsabilitatea aferenta proceselor externalizate, ajuta semnificativ cu scaderea costurilor si se asigura ca nu vei ajunge in situatia in care va trebui sa achiti amenzi nedorite.