5 schimbări pe care le aduce inteligența artificială în viața de zi cu zi

Inteligența artificială (AI) nu mai aparține de ceva timp de domeniul științifico-fantasticului sau al futurismului. Din contră: în prezent, inteligența artificială este deja prezentă în diverse forme în viața noastră, pe care o influențează fără să ne dăm seama.

Inteligența artificială (AI) nu mai aparține de ceva timp de domeniul științifico-fantasticului sau al futurismului. Din contră: în prezent, inteligența artificială este deja prezentă în diverse forme în viața noastră, pe care o influențează fără să ne dăm seama. Un domeniu al informaticii care evoluează constant, inteligența artificială le permite mașinilor să rezolve probleme și sarcini într-un mod similar cu cel uman, învățând din experiență și adaptându-se.

De la aplicații mobile folosite pe scară largă, la funcționarea smartphone-urilor, din ce în ce mai multe tehnologii încep să folosească inteligența artificială. Iată câteva exemple de schimbări deja produse de aceasta, cu care ne intersectăm în viața de zi cu zi:

1. Smartphone-uri mai inteligente

Smartphone-urile utilizează inteligența artificială în mai multe moduri. Majoritatea asistenților personali virtuali din prezent o folosesc: Siri, Cortana și Google Now. Componenta de inteligență artificială le permite să învețe pe măsură ce interacționezi cu programul. Mai mult, anumite modele de telefoane au integrat inteligență artificială în softul camerelor foto. Un exemplu este smartphone-ul Huawei p20 Lite, a cărui cameră foto folosește inteligență artificială pentru o stabilizare avansată a imaginii, astfel încât chiar și fotografiile în condițiile de iluminare precară sau cu subiect în mișcare ies clare.

2. Filtre adaptabile împotriva spamului

Google folosește inteligența artificială în multe din produsele sale, inclusiv pentru serviciul de email. Așa cum ni se explică pe blogul Google, echipa lor a dezvoltat un sistem de software pentru spam care învață comparând cantități imense de spam. Astfel, în loc ca programului să i se spună să identifice anumite cuvinte sau expresii în conținutul emailurilor, acesta învață pe parcurs și trage singur concluziile despre ce este și ce nu este spam. Această abordare are un beneficiu clar: filtrul de spam nu mai poate fi evitat la fel de ușor ca înainte, pentru că învață și se adaptează la noile tehnici ale persoanelor care trimit astfel de emailuri.

3. Mașini cu un grad înalt de automatizare

Mai multe companii au deja prototipuri funcționale de mașini automatizate, care nu au deloc nevoie de șofer. Însă automatizarea nu e folosită doar la mașinile care funcționează complet fără șofer, ci vine în mai multe grade. Din ce în ce mai multe modele de mașini vin cu asistență pentru șofer și cu un sistem mixt, în care mașina poate lua decizii cu privire la condus, însă acestea sunt limitate. Toate aceste sisteme de automatizare, fie ele parțiale sau complete, folosesc inteligența artificială.

4. Aplicații cu hărți care te ajută să ocolești traficul

Inteligența artificială este folosită și în cadrul multor aplicații de smartphone. Un exemplu este Google Maps, care folosește date anonime de localizare pentru a analiza traficul din orașe, potrivit Tech Emerge. Astfel, poate sugera trasee mai rapide, atât pentru persoanele care merg cu mașina, cât și pentru transportul în comun. Și aplicațiile de ridesharing, așa cum este Uber, folosesc inteligența artificială - nu doar în ceea ce privește traseele folosite și identificarea mașinilor Uber din apropiere, ci și în calcularea tarifelor și a cererii pentru curse.

5. Algoritmi de acordare a unui credit bancar

Atunci când mergi la o bancă pentru a-ți fi acordat un credit, de cele mai multe ori decizia nu depinde de persoana din fața ta, ci de un algoritm care are la bază inteligența artificială. Criteriile generale sunt cunoscute, însă atât modul în care este calculat scorul FICO, cât și determinarea riscului individual al unui client au la bază învățarea automată (machine learning). Folosindu-se de inteligență artificială, băncile își reduc riscul, evitând să acorde credite clienților care au șanse mai mici să le returneze.

Ultimele știri