Când trebuie să conduci într-o zi toridă de vară, trebuie să te asiguri că instalația de aer condiționat auto funcționează corespunzător. Iată care sunt cele mai frecvente probleme pe care le poți avea cu instalația de aer condiționat auto.
Acum că în sfârșit a sosit vara și mai ai câteva zile de concediu, îți poți plănui un roadtrip așa cum îți dorești de mult timp, cu întreaga familie. Indiferent dacă alegi să călătorești până la munte, undeva aproape în țară, sau într-o altă țară vecină, trebuie să te asiguri că mașina e în perfectă stare de funcționare înainte de a porni la drum. Nu uita să verifici uleiul, dacă sunt în regulă cauciucurile și dacă aerul condiționat funcționează cum trebuie. Cu siguranță că ultimul lucru pe care ți l-ai dori este să conduci într-un aer irespirabil, pe caniculă.
Cum funcționează sistemul de aer condiționat auto
Zilele călduroase de vară pot transforma condusul într-o misiune imposibilă dacă automobilul tău nu este echipat cu aer condiționat sau sistemul AC nu funcționează așa cum ar trebui. Sistemul de aer condiționat pentru mașini a fost inventat în anul 1939, de către Packard. În primii ani după această invenție, doar mașinile de lux beneficiau de aer condiționat pe timpul verii.
Cel mai important rol al sistemului de aer condiționat auto este acela de răcorire în interiorul vehiculului. De asemenea, aerul condiționat elimină umiditatea în exces din interiorul mașinii și creează o stare de bine atât șoferului, cât și celorlalți pasageri.
Sistemele de aer condiționat pentru mașini sunt compuse din: compresor, condensator, vaporizator, recipient, uscător/colector, supapă de expansiune sau un tub de orificiu.
Un gaz refrigerant numit freon presurizează sistemul de aer condiționat. Pentru fiecare mașină se specifică cantitatea necesară de freon pentru ca sistemul de aer condiționat să funcționeze fără întrerupere. De regulă, este indicat să folosești 1-2 litri de freon pe care să îl schimbi la o anumită perioadă de timp.
Compresorul transformă freonul în stare lichida din stare gazoasă. Apoi în condensator, freonul curge într-un grătar, acolo unde aerul trece prin condensator și elimină căldura din freon. Drumul freonului continuă prin valva de expansiune sau la tub. Supapa reduce presiunea, iar freonul revine la starea sa gazoasă. Astfel, cu ajutorul unei substanțe care absoarbe umiditatea (desicant), în recipientul de uscare/colector, freonul trece mai departe eliminând umiditatea.
Probleme frecvente ale instalației de aer condiționat auto
Autovehiculele sunt echipate cu două tipuri de AC: manual sau automat (clima). Diferențele între cele două sunt date de tipul de comandă, cel automat fiind mult mai comod și mai eficient, dar și mai scump. Acestea sunt probleme frecvente care pot surveni atunci când instalația de aer condiționat auto e defectă:
- scăderea presiunii agentului refrigerant sau golirea acestuia
- compresorul AC nu mai pornește
- debitul de aer este scăzut
- temperatura aerului nu este suficient de mică
- sistemul AC este zgomotos
- aerul condiționat miroase urat
Soluțiile pentru aceste probleme sunt:
- curățarea instalației de aer condiționat
- reumplerea cu freon
Reumplerea cu freon
Problema cea mai întâlnită la instalațiile de aer condiționat auto o reprezintă scăderea presiunii agentului refrigerant sau chiar golirea completă a acesteia. În general, problema se rezolvă la un service auto specializat, prin reumplerea instalației cu freon.
Deși cauza cea mai frecventă a lipsei freonului o reprezintă trecerea timpului, uneori instalația poate avea alte probleme, cum ar fi: conducte sparte, radiator AC fisurat, pierderi pe la diverse componente (supape, compresor, condensator, etc.). În medie, se recomandă verificarea anuală a întregii instalații și reumplerea o dată la 3 ani.
Aceste probleme se pot identifica prin folosirea unui gaz special fluorescent, care se introduce în instalație și marchează zonele pe unde iese. Un alt consumabil al instalației AC este uleiul necesar funcționării compresorului, care se schimbă de asemenea atunci când se constată la service o problemă la acest capitol.
Curățarea instalației de aer condiționat
Modul de curățare a instalației de aer condiționat auto se face în funcție de autoturism și tipul instalației. În general, pentru a scăpa de mirosul neplăcut, se poate utiliza un spray special de curățare, care se pune pe canalul de scurgere a condensului sau prin zona filtrului de polen care se dă jos.
Filtrul de polen sau de carbon trebuie schimbat periodic, deoarece se îmbâcsește destul de repede, mai ales dacă circuli mult prin praf. În funcție de gradul de îmbâcsire, debitul de aer poate să scadă substanțial și să afecteze funcționarea aerului condiționat. Specialiștii recomandă înlocuirea filtrului de polen la 10-15.000 km sau la 1 an, împreună cu spălarea evaporatorului în service.
Citește și:
5 motive pentru care e bine să îți cumperi o mașină break
Tot ce trebuie să știi despre BMW Seria 5: Date tehnice, consum, altele
Mașini second hand. Top 10 cele mai fiabile mașini de pe piață
Sursă foto: pexels.com
Surse de informare: dailydriven.ro, mergebrici.ro