Parca nici nu se simt cei peste 20 de ani care au trecut de la prima aparitie a Mazdei MX-5, la Salonul Auto de la Chicago, din 1989. Desi intre timp a suferit trei operatii estetice, roadster-ul si-a pastrat ADN-ul clasic si continua sa surprinda prin simplitate si eficienta.
VEZI galeria foto din subsolul paginii!
Pentru a se pastra in trend insa si a nu-i mai chinui pe pretentiosi cu decapotarea manuala, MX-5-ul a primit un hardtop retractabil electric, ce se pliaza rapid, prin simpla apasare a unui buton, si asigura un confort la rulare superior "panzei" clasice.
Evident, caroseria ultimei generatii a preluat zimbetul machiavelic al design-ului "Zoom-Zoom", implementat pe intreaga gama a constructorului nipon, iar liniile musculoase si pline de agresivitate sint la ele acasa.
Cum deschizi portiera si "te arunci" in scaun, ferindu-ti capul daca masina e capotata, parca te intorci insa in timp. Plansa de bord e simpla, chiar austera. Iar totul "miroase" a clasic, ceea ce nu da bine la fitele de Dorobanti. Cine cunoaste si stie sa aprecieze ideologia roadster-ului pur-sange, nu se va uita insa la aceste aspecte.
Apoi, prin rotirea cheii in contact se da drumul la "muzica". Cele doua evacuari suna placut si, desi nu abunda in cai putere, motorul de 1.8 litri este deosebit de elastic si iti permite sa te joci in voie. Cutia de viteze merge ca unsa, iar propulsia (tractiune spate), cu electronica decuplata, te lasa sa arunci spatele pe un viraj mai inchis. Atentie insa, in lipsa blocantului si a unei puteri suficiente, aceasta joaca este destul de periculoasa! Mai mult, si suspensia este putin cam moale, dar absoarbe bine gropile.
Plusuri
ADN nealterat
Capota lunga, habitaclu inghesuit, consola spate scurta, pavilion din panza, pardon (!), rigid electric (CC), si propulsie. Toate aceste ingrediente ale retetei roadster-ului clasic-contemporan se regasesc sub acronimul MX-5. Iar placerea condusului este la cote ridicate. Greutatea suplimentara a hardtop-ului n-a afectat-o Directia precisa confera un feed-back excelent, "tractiunea spate" te duce cu gandul la o masina sport, chiar daca sub capota nu respira decat 126 CP, iar centrul de greutate jos si distributia ideala a maselor iti dau incredere pe viraje. Atentie insa, la suspensie!
Minusuri
Spatiu limitat
O masina sport cu doua locuri nu este cea mai practica alternativa. In portbagaj nu incap decat maximum doua gentute si o sacosa cu strictul necesar pentru un weekend la mare. Dar acest lucru se poate rezolva, prin montarea unui suport special de geamantan pe capacul portbagajului. Problema reala de spatiu este in habitaclu, unde persoanele peste 1,85 metri inaltime nu prea pot calatori decat cabrio.