Conform propunerii votate de senatori, impozitul auto ar urma sa aiba un cuantum de 0,75% din valoarea masinii. Aceasta valoare ar urma sa fie stabilita anual, in functie de mai multi parametri de devalorizare, de catre Ministerul de Finante (MF), sumele si coeficientii urmand sa fie publicati intr-un catalog. Metoda aminteste de sistemul de taxare din Germania sau de cel folosit de asiguratori, unde pentru fiecare tip de automobil in parte exista o schema de devalorizare si plafoane maxime de despagubire.
Senatul nu este camera decizionala in acest caz, asa ca proiectul va trebui sa treaca si de deputati. Iar Comisia de buget a intocmit deja un raport nefavorabil in ceea ce priveste proiectul lui Robert Negoita, argumentant ca propunerea legislativa nu indeplineste normele de tehnica legislativa, iar catalogul cu valorile masinilor ar trebui intocmit de experti tehnici si nu de MF.
Totusi, daca proiectul va ajunge lege, pentru o masina de, sa spunem, 10.000 de euro, impozitul anual se va ridica la 75 de euro.
Conform legislatiei in vigoare, impozitul se calculeaza doar in functie de capacitatea cilindrica si de norma de poluare. Ceea ce inseamna ca, de exemplu, pentru o masina de 2.000 cmc, Euro IV, fie ca e noua, fie ca are trei ani vechime, se plateste acelasi impozit, desi valoare de piata variaza cu peste 30%.