- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Se reinventează roata! Anvelopele viitorului vor fi ecologice și vor comunica șoferilor diverse informaţii, își vor repara propriile defecte și vor fi capabile să își schimbe forma. Pana la mașină va fi istorie.
Încă de când inventatorul scoțian John Boyd Dunlop a dezvoltat prima anvelopă pneumatică în 1887, producătorii de cauciucuri au căutat în permanență noi modalități de a preveni penele și exploziile.
Francezii de la Michelin au venit de curând cu un nou concept. Denumită Uptis, tehnologia le permite anvelopelor să nu fie umflate niciodată. Prototipul este testat ca parte a unui program comun cu General Motors, iar scopul este ca producția în masă să fie lansată până cel târziu în 2024.
Acesta este doar începutul schimbărilor dramatice care în curând ar putea remodela, pe lângă anvelope, întreaga industrie auto, în moduri menite să ofere siguranță, performanță, economie, confort și durabilitate.
Producătorul german Continental are un concept de cauciuc ce se poate repara singur dacă suferă vreo defecțiune. Este folosit în acest scop un fluid care curge în jurul defecțiunii și o sigilează complet. Este posibil ca șoferul să nici nu observe că a existat vreodată o problemă, deși compania spune că în cele din urmă va fi nevoie de o reparație mai detaliată.
Cea mai mare provocare pentru producătorii de anvelope
Una dintre cele mai mari provocări din acest moment este însă găsirea de alternative pentru cauciucul natural. Industria auto crește atât de rapid, cu peste 80 de milioane de mașini produse în fiecare an, încât continuarea în același ritm ar putea deveni o problemă.
În același timp, există problema reciclării. În fiecare an, potrivit datelor industriei, aproximativ 200 de milioane de anvelope sunt aruncate în întreaga lume. Pentru că procesul de reparare este destul de dificil și costisitor, majoritatea ajung aruncate în depozitele de gunoi, unde sunt arse și nu mai rămâne decât un fum toxic, potrivit digi24.ro.
Din această cauză, francezii de la Michelin au în plan să înlocuiască cel puțin 80% din cauciucul pe care îl folosește cu alte materiale mai ecologice. Intră în această categorie păpădia, pe care majoritatea oamenilor o consideră o pacoste, dar pe care cercetătorii din industrie o văd ca o componentă-cheie pentru viitorul anvelopelor.
Producătorul german Continental lucrează deja la înlocuirea cauciucului tradițional cu o materie pe bază de păpădie, despre care spune că ar putea fi în producție cel mai devreme în următorii cinci până la zece ani.
Anvelopele de rezervă de dimensiuni mari sunt acum o raritate, în timp ce mulți producători optează pentru kituri care pot fi folosite pentru a umple anvelopa cu o spumă care sigilează temporar toate defecțiunile. De asemenea, roțile se vor schimba pe măsură ce unii producători vor trece de la oțel la aluminiu și chiar la jante rezistente din fibră de carbon.
Consumul mediu de combustibil al motoarelor din generația Ford Focus... Ce trebuie să verifici când cumperi un BMW second hand...