Antena Căutare

WTCC, Hungaroring - Intre extaz si agonie

Norbert Michelisz, pilotul maghiar din WTCC, a innebunit publicul la Hungaroring. In Cursa 1, a ridicat tribunele extaziate in picioare, terminind pe doi, dar in Cursa 2 a fortat prea mult la start si si-a facut masina praf.

30 de grade Celsius, la umbra, vreo 60-65 de grade, la nivelul pistei, si tot cam atitea, in cockpit-urile masinilor de curse! Era greu sa stai sub o umbrela si sa te uiti, daramite sa te lupti cu volanul intr-un spatiu fierbinte, fara aer conditionat. Cu toate acestea, cei 24 de concurenti au speculat fiecare centimetru al circuitului si au mers la limita, Alain Menu si Yvan Muller castigind etapele 7 (Cursa 1) si 8 (Cursa 2) ale Campionatului Mondial de Turisme (WTCC).

Iar publicul a fost coplesitor si spectaculos. Veniti cu mic, cu mare, ca la picnic, cu umbrele, snacks-uri si lazi frigorifice pline cu bauturi reci, maghiarii au profitat de intrarea libera (buna stretegie de promovare a WTCC, avind in vedere ca e prima data cind se alearga la Hungaroring!) pentru a-l sustine pe Norbert Michelisz. Duminica dimineata, coada de masini la poarta de acces se intindea pe vreo 2 kilometri, timpul necesar sa ajungi la parcare fiind de peste o ora.

Cursa 1 - Mometul Michelisz

Alain Menu a intrerupt seria de pole-uri a coechipierului sau Rob Huff (4 la rind), care a incercat sa joace la cacealma si sa obtina locul 10 in Q1 pentru a lua startul din pole in Cursa 2, dar nu i-a iesit decit pozitia a 12-a pe grila, si a plecat primul in runda a 7-a de la Hungaroring. A reusit sa-si conserve avantajul si, pilotind fara greseala, a cistigat.

Norbert Michelisz a dat insa un adevarat recital. |n uralele tribunelor, care la trecerea sa urlau si suflau in vuvuzele de ti se facea pielea ca de gaina, ungurul a tisnit de pe pozitia a 5-a, a profitat de busculada startului lansat, l-a lovit in spate (da, in WTCC sint permise contactele directe!) pe Yvan Muller si dupa primul viraj a urcat pe 2. Stiind bine circuitul l-a presat cateva tururi pe Menu dar, totusi n-a reusit sa-l prinda. Excelent a prestat si Rob Huff, liderul clasamentului pilotilor, care a recuperat nu mai putin de 8 pozitii, incheind pe 4.

Cursa 2 - Recitalul ploii

Conform regulamentului, in Cursa 2 s-a plecat de pe loc. Locul 10 din Q1 a devenit pozitia 1 pe grila, iar Mehdi Bennani a plecat din pole, urmat de Menu, Poulsen si Coronel. Michelisz era pe 6.

2011/06/07//302487-wttc_hungaro_ploaie.jpg

Iluzia victoriei din Cursa 1 s-a dovedit insa fatala pentru el. Agitat si de spectatori, ungurul s-a crezut "Superman", le-a luat fata lui Monteiro si Coronel, dar n-a mai avut loc pe pista si a iesit cu doua roti pe iarba chiar inainte de primul viraj. Evident, s-a dus tiris pe frina si, din nefericire, a percutat direct in Poulsen, avariindu-si serios masina.

Doua tururi mai tirziu insa, o furtuna izbucnita din senin a neutralizat cursa. Pista s-a transformat in lac, spectatorii s-au racorit involuntar ca la dus, iar mecanicii au schimbat slick-urile cu pneuri de ploaie. Cursa a fost reluata dupa circa 20 de minute, cu start lansat.

Iar Chevrolet-urile Cruze si-au facut din nou numarul. Desi Alain Menu a gresit, a lovit puternic un parapet si a abandonat, Muller a cistigat iar Huff a venit pe 2, dupa ce l-a depasit spectaculos pe Gabriele Tarquini.

Mirajul masinilor de strada

Faptul ca in WTCC iti poti vedea masina alergind atrage din ce in ce mai multi fani. In numai 6 ani de la infiintare, WTCC-ul a urcat pe locul doi in audientele motorsportului mondial, imediat in spate F1, cu peste 40 de milioane de telespectatori.

Te uiti la Formula 1 si te impresioneaza niste bolizi de peste 800 CP, care nu au nici o legatura cu masinile de strada. Te uiti la WRC si vezi niste modele de oras, aproape normale, dar care zboara de-a latul, gratie tractiunii integrale care, in cele mai multe cazuri, nu se regaseste la cele de strada. WTCC-ul atrage insa, tocmai datorita look-ului sau familiar!

Pe afara, masinile sint aproape identice cu cele pe care le vezi la orice colt de strada. Doar citeva artificii aerodinamice fac diferenta, interioarele "chelite" de briz-briz-uri si roll-bar-urile puternice. In rest, aparent, Chevrolet-ul Cruze e Chevrolet Cruze, BMW-ul Seria 3, BMW Seria 3, SEAT-ul Leon, Leon si Volvo C30, C30.

Ce masini concureaza in WTCC

Potrivit regulamentului, bolizii de WTCC sint variante modificate special pentru circuit ale masinilor de serie obisnuite, de clasa medie, cu cel putin 4 locuri, respectind normele FIA pentru clasa Super 2.000. Aceste modele trebuie sa fi fost produse in ce putin 2.500 de exemplare identice, in 12 luni consecutive.

2011/06/07//302486-dsc_4652.jpg

- Motorul este, in mare, acelasi cu cel ce echipeaza modelele de strada. Cilindreea este limitata la 1.600 cmc pentru cele supraalimetate cu turbina. O concesie este facuta celor de la SEAT, care au masinile dotate cu propulsoare diesel, 1.9 TDI. Puterea agregatelor ajunge la 300 CP!
*Admisia si evacuarea cu geometrie variabila sint interzise
*Este permisa instalarea de ventilatoare pe intercoolere, dar acestea trebuie omologate
*Traseele conductelor kitului turbo sint libere, cu conditia sa nu iasa din compartimentul motor
*Toate masinile trebuie sa aiba montat un restrictor pe carter-ul compresorului. Diametrul interior maxim al restrictorului este de 33 mm
*Presiunea de supraalimentare nu poate depasi 2,5 bari

- Cutia de viteze dispune de maximum 6 trepte in fata, plus marsarier, si de comanda secventiala. Treptele trebuie schimbate manual si nu este acceptat decit un singur ambreiaj, eventual, cu disc ceramic!

- Sistemele electronice de asistare la franare (ABS, EBD) si tractiune (ASR, EPS, etc.) sint interzise

- Sistemul de esapament este liber, dupa turbocompresor. Totusi, nivelul de zgomot nu trebuie sa depaseasca 110 dB(A) la 6.000 rpm. Toate masinile sint dotate cu catalizatoare

- Elementele suspensiilor, precum bratele, basculele sau suportii articulatiilor trebuie sa fie la fel ca la masinile de strada sau omologate Super 2.000. Bucsele si articulatiile trebuie sa fie din materiale mai rezistente decit cele originale

- Garda la sol nu poate fi mai mica de 80 mm

- Franele se pot schimba, dar trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
* etrierii fata nu pot avea mai mult de 4 pistonase
* etrierii spate nu pot avea mai mult de 2 pistonase
* discurile de frana, obligatoriu din material metalic, nu pot depasi 332 mm

2011/06/07//302488-wttc_frane.jpg

- Cockpit-ul trebuie sa contina un singur scaun. Interiorul se poate "curata" de elementele obisnuite de design sau confort, dar nu se pot scoate panourile usilor. Sau, daca se scot cele originale, acestea trebuie inlocuite cu unele din metal sau fibra de carbon

- La capitolul siguranta, printre modificarile obligatorii, se afla roll-cage-ul, sigurantele suplimentare pentru capota motorului, centura de siguranta in minimum 5 puncte, extinctoare automate

- Greutatea minima a masinii cu tot cu pilot este de 1.170 kg pentru tractiune si de 1.200 kg pentru propulsie (tractiune spate).

Cum se desfasoara cursele

Campionatul Mondial de Turisme este impartit in maximum 12 etape. In fiecare weekend se alearga de doua ori, fiecare cursa fiind punctata separat. Nici un pilot nu poate lua startul daca nu participa la sesiunea de calificare. Aceasta e impartita in doua, Q1 si Q2.

La prima, participa toate masinile inscrise iar Q2 e un fel de Super Pole la F1. Ordinea de start in Cursa 1 e stabilita in Q2. Pentru Cursa 2 insa, ordinea de start este inversa grilei din Q1. Adica, primii 10 piloti care termina Q1 pleca in Cursa 2 in ordine inversa. Locul 1 devine locul 10 pe grila!

In Cursa 1 startul este lansat si nu de pe loc, ca in F1 de pilda. Iar in Cursa 2 se pleca de la lumina semafoarelor.

Sistemul de greutati penalizatoare

Greutatea compensatoare maxima ce poate fi imbarcata la bordul unei masini este de 60 kg. Acest lest se aplica tuturor modelelor in prima cursa a sezonului. Apoi, cu ajutorul unei formule ce tine cont de mai multi parametri, oficialii FIA stabilesc un timp mediu pe tur de pista pentru fiecare model in parte.

Daca timpul inregistrat de o masina este mai bun cu peste 0,3 secunde fata media modelului cel mai rapid, acestei masini i se atribuie lestul maxim. Daca masina este insa mai lenta cu peste 0,3 secunde, i se scot cite 10 kg pentru fiecare 0,1 secunde, in limita celor 60 kg.

Clasament Cursa 1
1. Alain Menu Chevrolet
2. Norbert Michelisz BMW
3. Javier Villa BMW
4. Robert Huff Chevrolet
5. Gabriele Tarquini SEAT

Clasament Cursa 2
Yvan Muller Chevrolet
Robert Huff Chevrolet
Gabriele Tarquini SEAT
Tom Coronel BMW
Tiago Monteiro SEAT

Clasament general piloti
1. Rob Huff 150p
2. Yvan Muller 119p
3. Alain Menu 104p
4. Gabriele Tarquini 75p
5. Tiago Monteiro 74p

Clasament Constructori
1. Chevrolet 322p
2. SR Customer (SEAT) 193p
3. BMW Customer 185p
4. Volvo 46

BMW ne prezinta noua Serie 1!... Vom plati taxa de autostrada!...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure Marti, 23.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x