- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Consumul oficial include, pe langa productia interna, importurile si achizitiile din spatiul intracomunitar. Consumul real insa include si produsele nefiscalizate («piata neagra», pentru care nu exista date oficiale)", a declarat pentru „Fin.ro" Mariana Popovici, directorul general al Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui - APRIL. Recent, Institutul National de Statistica (INS) a dat publicitatii un document in care precizeaza scaderea cantitatii de lapte de vaca colectata provenind de la exploatatiile agricole si centrele de colectare, in primele cinci luni din acest an, fata de perioada similara din 2010, cu 8,9%, la aproximativ 350.000 de tone. De asemenea, in perioada mentionata, s-au diminuat si productiile de branzeturi, inclusiv branza obtinuta din lapte de vaca, cu 1,9% (26.202 tone) si cea de iaurt, cu 1% (64.115 tone).
Declin de 43 mil. litri al consumului de lapte proaspat
La randul ei, compania Tetra Pak estimeaza, pentru acest an, o scadere a consumului de lapte din tara noastra cu 6,4% comparativ cu anul trecut. Astfel, daca anul trecut consumul a fost de 737 de milioane de litri, in 2011 acesta nu va trece de 690 de milioane de litri, precizeaza sursa citata. Tetra Pak considera ca Romania se confrunta cu acest declin in consumul laptelui pe fondul pierderii obisnuintei de a se bea, zilnic, lapte, la care se adauga criza produsului ca materie prima (de calitate europeana) si, bineinteles, cresterea TVA, care au condus la mariri de preturi, cu repercusiuni directe asupra consumului.
Potrivit companiei, cantitatea de lapte consumata pe cap de locuitor in Romania a scazut de la 37,4 litri in 2005 la 31,8 litri in 2010, in timp ce in tarile din Europa de Vest media este de 62 de litri, adica aproape dublu fata de noi. „La noi in tara laptele nu beneficiaza nici de o promovare suficienta.
Este greu de spus ca se pierde obisnuinta de a bea lapte zilnic. Peste tot in lume dispare incet, incet aceasta obisnuinta. Noi, europenii, preferam iaurturile si branzeturile in locul laptelui. Doar in America se consuma lapte cu cereale in fiecare dimineata. Apoi, mai este o cauza: o parte a comertului cu lapte se muta spre piata produselor traditionale. Este un trend. Au aparut dozatoarele. Si aici nu exista o evaluare exacta a dimensiunii pietei. Nu in ultimul rand trebuie reliefat rolul cresterii TVA in aceasta situatie", a declarat pentru „Fin.ro" Sorin Minea, presedintele Federatiei Patronale Romane din Industria Alimentara ROMALIMENTA.
De asemenea, specialistii Tetra Pak afirma ca segmentul produselor lactate cu valoare adaugata reprezinta un potential insuficient valorificat, respectiv lactatele fermentate, cu probiotice sau laptele bio. In ceea ce priveste produsele lactate lichide care nu necesita refrigerare (lapte UHT, lapte cu arome, lapte imbogatit cu vitamine, smantana UHT), acestea vor inregistra, potrivit Tetra Pak, volume relativ stabile, de la 89 de milioane de litri, in 2010, la 90 de milioane de litri in 2011. Cresterile pe acest segment sunt datorate preferintelor consumatorilor pentru confort si siguranta reflectate in produse lactate usor de stocat, cu termen de valabilitate mai lung.
Citeste articolul complet pe Financiarul