Discutiile despre majorarile salariale din sectorul public, incepand cu 1 ianuarie 2011, pierd din vedere un aspect esential, si anume decizia prin care Curtea Constitutionala a declarat legala reducerea unitara a acestor salarii cu 25%.
In documentul respectiv, judecatorii CCR atrag atentia ca legea respectiva este constitutionala, dar cu anumite observatii. Mai exact, incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul salariilor sa revina la nivelul anterior adoptarii acestor masuri de diminuare.
„Este o obligatie de rezultat pe care si-o impune legiuitorul (guvernul, in cazul de fata - n.r.) pentru ca, in caz contrar, s-ar ajunge la incalcarea caracterului temporar al restrangerii exercitiului drepturilor (constitutionale protejate)", arata CCR. Reducerile salariale au fost motivate de guvern prin invocarea articolului 53 din Constitutie. Mai exact, Executivul a aratat ca in lipsa acestor masuri vor fi afectate stabilitatea economica a tarii si, implicit, „securitatea nationala".
Membrii Curtii au acceptat argumentul invocat de Cabinetul Boc, chiar daca „masura de diminuare a cuantumului salariului/indemnizatiei constituie o restrangere a exercitiului dreptului constitutional la munca ce afecteaza dreptul la salariu".
Judecatorii atrag insa atentia ca guvernul a promis ca masura are o durata limitata in timp, si anume pana la data de 31 decembrie 2010, prin urmare caracterul temporar al masurii este esential in acceptarea diminuarilor salariale.
La momentul respectiv, partidele din Opozitie au aratat ca textul legii este neclar, prin urmare „acorda o posibilitate nelimitata guvernului sau Parlamentului de a aplica, dupa data de 31 decembrie 2010, diminuarea cu 25% a salariilor". Curtea a constatat ca „aceasta critica nu este reala", avand ca argument tocmai promisiunea guvernului, amintita mai sus.
Tot articolul, in Financiarul
Mihai Tanasescu: "Un nou acord de doi ani cu FMI va fi suficient"... Tabloul dezastrului: Inflatia se duce spre doua cifre, deficitul comercial se adanceste...