Semnale optimiste
„Semnele unui reviriment economic sustenabil se manifesta deja. Rate pozitive de crestere in ultimul trimestru din 2010 si primul trimestru din 2011 sugereaza ca perioada de recesiune s-a incheiat", a declarat Lucian Croitoru, consilier al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei intr-un preambul publicat in raportul Media Fact Book 2011.
,,O incredere mai mare in randul consumatorilor si in randul investitorilor straini vor sustine deopotriva consumul intern si investitiile", adauga acesta. Si Steve Dallas, directorul Initiative, este de parere ca, dat fiind faptul ca advertiserii si-au luat deja masurile de adaptare la conditiile economice dificile, gradul de incertitudine a pietei este in scadere comparativ cu anii trecuti.
Optimismul privind revenirea pietei de publicitate autohtone este bazat si pe faptul ca 2012 este un an electoral.
Partea leului
Anul trecut, toate canalele media, cu exceptia internetului, au continuat sa se confrunte cu diminuarea investitiilor atrase din publicitate. Potrivit estimarilor Media Fact Book, totalul investitiilor in publicitate realizate anul trecut s-a situat la nivelul de 316 mil. euro net, un recul de 8,5% comparativ cu nivelul din 2009.
Raportat la anul de varf al pietei, 2008, investitiile in publicitate s-au diminuat in 2010 cu 41,5%. Printul a ramas mediul cel mai afectat de recesiune in 2010 (-30% fata de 2009), urmat de outdoor (-20%), radio (-16%) si TV, ce a punctat cea mai mica diminuare a incasarilor din advertising, respectiv de 6%.
Pe de alta parte, TV a continuat sa-si adjudece si in 2010 cea mai mare cota de piata din totalul net al pietei media, de 66,2%, in crestere fata de 2009, cand puncta 64,3%. Si numarul de GRP (puncte de audienta) livrate posturilor TV s-a majorat anul trecut cu 20% fata de 2009, ajungand la 1,75 milioane.
Ce advertiseri si-au majorat bugetele pentru print
Printul a gasit metode pentru a-si proteja veniturile potrivit Media Fact Book, deruland actiuni de marketing mai mult sau mai putin agresive, precum: crearea de noi formate de succes, lansarea de suplimente destinate grupurilor de audienta de nisa si dezvoltarea de campanii integrate promotionale pe print, TV si online.
La aceasta se adauga si lansarea, in premiera in Romania, a primelor editii 3D. Una dintre solutiile de stopare a declinului numarului de cititori ai printului au fost investitiile in dezvoltarea prezentei pe online, care au avut ca rezultat majorari importante ale traficului.
Au existat insa si categorii de adver-tiseri care si-au majorat investitiile in publicitatea pe print anul trecut, precum magazinele, centrele comerciale, supermarketurile si companiile care vand cosmetice.
Previziuni pentru 2011
- TV va puncta un declin de 5,3% al investitiilor din publicitate atrase, in timp ce internetul va fi singurul canal media ce va ramane pe plus.
- Pentru 2011, Initiative apreciaza o majorare de 30% a volumului net de publicitate atras de online, pana la nivelul de 34 de milioane de euro.
- Initiative estimeaza ca in 2010 cota de piata a TV a fost in crestere, ajungand pana la 66,2% fata de 64,3% cat aduna in 2009.
- In acelasi timp, internetul va deveni cel de-al doilea cel mai important canal media din Romania, cu o cota de piata de 11%.
- Piata de online va fi sustinuta de lansarea sistemului de monitorizare media de catre BRAT.
- Outdoor, print si radio vor ramane si in 2011 pe minus, cu scaderi estimate la -10%,-8% si -5%.
- Trebuie amintit ca in primul trimestru (T1) din 2011 audienta posturilor TV s-a majorat cu 4% comparativ cu perioada similara din 2010, generand majorarea volumului de publicitate atras de acestea.
- De altfel, audienta posturilor de televiziune va continua sa se majoreze in acest an, apreciaza Initiative, datorita investitiilor in programe de succes international precum „X Factor", care va fi transmis din aceasta toamna de postul de televiziune Antena 1.
- Agentia Initiative estimeaza pentru 2011 o crestere a audientei medii de 5%, ceea ce va genera un surplus de GRP-uri pe piata.
- Anul trecut, audienta posturilor de televiziune s-a diminuat, in medie, cu 4%-5%. Posturile generaliste au avut mai putin de suferit, cele mai afectate fiind unele televiziuni de nisa.