Antena Căutare

Strategia fiscal-bugetara nu prevede masuri pentru un mediu de afaceri predictibil

Cabinetul Boc a adoptat strategia fiscal-bugetara (SFB) 2012-2014 cu o intarziere de peste doua luni fata de termenul legal admis. Legea respon­sabilitatii fiscale prevede ca ,,pana la data de 30 mai a fiecarui an, guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, va aproba strategia fiscal-bugetara pentru urmatorii trei ani”. Pe 10 august, minis­trul de Finante a anuntat ca documentul a fost adoptat, dar nu a aratat din ce cauza decizia a fost luata la 72 de zile de la expirarea termenului. Legislatia in vigoare nu prevede nicio sanctiune in astfel de cazuri. In plus, premierul Emil Boc da de inteles ca documentul are mai degraba caracter orientativ. Strategia este criticata atat de repre­zentantii partidelor din Opozitie, cat si de Consiliul Fiscal. Textul urmeaza sa fie dezbatut in Parlament, in sesiunea din septembrie, insa nicio modificare nu poate fi facuta fara acordul Executivului.

,,Parlamentul poate restitui strategia fiscal-bugetara guvernului cu observatii si comentarii. In aceasta situatie, guvernul va include si/sau va raspunde in termen de 15 zile acestor comentarii, in consultare cu Consiliul Fiscal, si va depune strategia fiscal-bugetara revi­zuita", prevede Legea respon­sabilitatii fiscale. Daca nici de aceasta data Parlamentul nu este de acord cu datele primite, senatorii si deputatii nu mai au alta parghie de modificare a strategiei, decat prin respingerea bugetului de stat pe anul viitor.

Nu sunt prioritizate proiectele de investitii

„Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2012-2014 nu are, nici pe departe, rolul de a ajuta economia romaneasca. Dimpotriva, va avea efecte negative in toate domeniile. Din pacate, cred ca a fost facuta ignorand total ce se intampla pe plan european si interna­tional, chiar si pe plan intern", arata deputatul PSD Constantin Nita, fost ministru pentru IMM-uri. In opinia sa, „nu sunt prevazute masuri pentru a crea un mediu de afaceri predictibil si stimulativ". „Banii sunt orientati tot catre investitii publice fara efect de multi­plicare in economie. Nici acum guver­nantii nu au luat in calcul o prioritizare a proiectelor publice", mai arata Constantin Nita.

La capitolul investitii publice, in SFB atrag atentia unele dintre planurile Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turis­mului. Pentru perioada 2011-2014 ministerul isi propune, printre altele, si ,,construirea a aproximativ 105 sedii pentru asezaminte culturale", ,,finali­zarea lucrarilor de executie la circa 445 de sali de sport", ,,consolidarea si rea­bili­tarea a aproximativ 22 de sali de sport", ,,realizarea a circa 46 de bazine de inot", ca si ,,construirea/reabilitarea a 4-6 patinoare".

Legat de astfel de ,,prioritati", fostul premier Adrian Nastase crede ca, de fapt, aceasta strategie fiscala a guver­nului creeaza conditii pentru dez­vol­tarea unor investitii care sa poata fi folosite pentru obtinerea unor surse de finantare a campaniei electorale de la sfarsitul anului 2012.

La randul sau, vicepre­sedintele PNL Relu Fenechiu crede ca „marea ne­norocire a acestei guvernari este balbaiala permanenta si lipsa oricarei elementare predictibilitati".

Relu Fenechiu s-a referit in context la faptul ca, dupa ce a anuntat public majorari salariale, guvernul s-a razgandit si a stabilit in SFB ca, pana in 2014, angajarile la stat sunt blocate, nu se acorda prime si bonuri de masa/de vacanta, iar mai multe categorii de pensii nu vor mai fi majorate asa cum prevede Legea pensiilor adoptata in 2010.

Tinta de deficit bugetar de 3% fixata pentru 2012 este ,,foarte dificil de realizat



Strategia Fiscal Bugetara 2012-2014 prevede o tinta de 3% pentru deficitul bugetar in 2012. Acest lucru implica eliminarea integrala a platilor restante ale bugetului general consolidat, dar implicit si o imbunatatire considerabila a rezultatelor financiare ale companiilor de stat (...), astfel incat acestea sa nu genereze un deficit suplimentar





Toate masurile din strategie sunt de genul «sa stingem focul», dar nu sunt masuri care sa stimuleze sau sa faca sa se intample ceva in economie. Eu nu spun ca abordarea prudenta pe unele masuri nu este corecta, doar ca masurile in detaliu sunt discutabile. Exista alte masuri, un pic mai indraznete, care pot avea acelasi rezultat, respectiv cel al reducerii deficitului, dar in acelasi timp ar putea stimula si economia. De exem­plu, reducerea contributiilor de asigu­rari sociale, cu cel putin 5 pp, coroborata insa, neaparat, cu cresterea substantiala a salariului minim

Principalele observatii:


  • Cresterea cheltuielilor de personal si majorarea pensiilor nu pot fi aprobate in ultimele sase luni de mandat ale Executivului
  • Tinta de deficit bugetar de 3% fixata pentru 2012 este ,,foarte dificil de realizat"
  • Prin stabilirea cheltuielilor de personal la 7,2% din PIB se depaseste cu 0,1 pp din PIB nivelul anterior aprobat in SFB 2011-2013, prevedere care avea caracter obligatoriu
  • Este necesara prezentarea explicita a ipotezelor avute in vedere pentru nive­lul mediu al salariilor in sectorul public
  • Este necesara o definire mai riguroasa a parametrilor care vor afecta nivelul veniturilor bugetare

Sursa: Financiarul

Foto: Intactimages

Emil Boc: Romania se afla in graficul cresterii economice prognozate de 1,5% pentru 2011... Mark Mobius: Romania, Rusia si Polonia, cele mai entuziasmante piete din Europa...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 5: Vânătă umplută (Vânătă Papoutsakia)
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 5: Vânătă umplută (Vânătă Papoutsakia) Marti, 30.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x