Pe 17 ianuarie 1966, un bombardier american și un avion - cisternă se ciocnesc deasupra Mării Mediterane. Primul vine după ce a spionat granița ruso-turcă, a trecut peste Marea Neagră și România, încărcat cu bombe teronucleare de 70 de ori mai puternice decât cele de la Hiroșima. ”Incidentul de la Palomares”. În timpul Războiului Rece, generalul american Thomas S. Power vine cu ideea ca avioanele americane de ultimă generație, celebrele ”Fortărețe zburătoare B52”, pline cu arme nucleare, să patruleze, zilnic, deasupra granițelor URSS, pentru o reacție imediată în cazul declanșării unei conflagrații.
Decizia este adoptată imediat și, din 1960, până în 1968, în cadrul Operațiunii CHROME DOME, yankeii vor survola, non stop, spațiul aerian românesc. Așa cum se va vedea, aceste manevre americane ar fi putut avea un impact nimicitor asupra României lui Ceaușescu, venit la putere, oficial, doar de un an.
Pe 17 ianuarie 1966, un avion de timp B-52, decolează de la baza din North Carolina, SUA, în tradiționala misiunea de recunoaștere. Este încărcat cu patru bombe termonucleare Mark 28, fiecare cu o putere de 70 de ori mai mare decât a dispozitivului detonat, în 1945, la Hiroshima!!! Căpitanul Chrles Wendorf urmărește granița ruso-turcă. Pentru că din cauza condițiilor meteo bombardierul a stat în aer cu o jumătate de oră mai mult decât timpul prevăzut, Wendorf anunță baza aeriană de la Moron, aproape de Sevilla, Spania, că solicită ca reîncărcarea combustibilului să se facă deasupra Mării Negre.
Cum este de așteptat, cererea sa va fi refuzată: spațiul aerian de deasupra mării continentale europene este supravgheat de forțele sovietice, nu e prea indicat să realizezi manevre de acest gen atât de aproape. Leonid Ilici Brejnev se află la putere, România și Bulgaria respiră în sfera de influență a sovietelor, așa că operațiunea se mută în locul ”tradițional”, deasupra Mării Mediterane.
110.000 litri de combustibil aruncați în aer la 10.000 m
La 10.20, un avion cisternă KC-135 Stratotanker este ridicat în aer, cu 110.000 litri de combustibil, pentru a face joncțoiunea și pentru realimentare. B-52 zboară peste Marea Neagră, survolează România și Bulgaria, trece prin spațiul fostei Iugoslavii și ”calcă” cizma Italiei. E gata de întâlnire! Din motive rămse necunoscute și până în zilele noastre, B-52 se apropie prea mult de cisterna zburătoare. Se produce coleziunea, la 10.000 de metri deasupra apei. Toți cei din avionul rezervor își pierd viața, patru din cei șapte membri ai fortăreței zburătoare apucă să se catapulteze.
Arsenalul pe care-l poate căra un avion B-52
Rămășițele sistemelor de zbor cad aproape de localitatea spaniolă Palomares, un sătuc cu 2.000 de suflete, cunoscut pentru minunățiile de roșii cultivate aici, tragedia fiind identificată, de atunci, drept ”INCIDENTUL DE LA PALOMARES”. Deși pare incedibil, niciun locuitor nu este rănit, iare cei patru piloți sunt recuperați și duși către spitale.
La mai bine de 60 de ani de atunci, orice încercare de alăturarea a ”Incidentului de la Palomares” cu România ori cu țările din zonă, ar putea părea forțată. DAR NU ESTE AȘA, accidentul având consecințe extrem de grave. Trei dintre bombe, lansat cu parașute în momentul coleziunii aeriene, sunt descoperite relativ repede. Două eliberaseră, deja, la contactul cu solul, substanțe radioactive puternice. A treia este găsită intactă, în mlaștina unui râu. A patra lipsește, și, deși căutările sunt intense, pare de negăsit! Se lansează ipoteza că vântul ar fi dus-o în apele Mării Mediterane. Ca o succintă comparație, puterea fiecărie bombe era de 70 de ori mai mare decât a celei lansate la Hiroșhima, considerat a fi cel mai mare atac atomic din istoria omenirii!
E clar că situația se ”încinge”. Militarii lansează operațiunea ”Broken Arrrows”, ceea ce înseamnă că au pierdut un ”dispozitiv nuclear”. Rușii intră pe fir. Americanii trimit forțe uriașe în Europa. Totul trebuie să se realizeze în liniște. 34 de nave ajung în zonă și patru submarine. După 80 de zile de căutări, Francisco Simo Orts, un pescar din zonă, care văzuze incidentul, îi ajută pe specialiști să identifice locul unde se află dispozitivul: la 869 de metri adâncime, cinci mile față de coastă. Din acel moment, va fi cunoscut drept ”Paco, cel cu bomba”.
Deși incidentul e trecut la capitolul ”strict secret”, lumea află. Ample demonstrații au loc în SUA și Spania. Președintele american Lyndon Johnson anunță că forțele sale aeriene nu vor mai survola Europa cu avioane pline cu bombe nucleare. Blocul comunist iese la atac. Pe 11 octombrie 2006, la 50 de ani de atunci, agenția de presă ”Reuters” anunță că radioactivitatea în zonă este extrem de mare. De altfel, Palomares rămâne ”cel mai radioactiv loc din Spania” chiar și astăzi. În ianuarie 2016, la șase decenii de atunci, CIEMAT, Agenția Spaniolă pentru Cercetarea Energetică, emite un comunicat în care precizează că au fost găsiți ”melci radioactivi”.
Pe 21 ianuarie 1968, un alt avion B-52, plin cu același tip de bombe, are un incident la o bază navală din Groenlanda. Este momentul în care ”Operațiunea Chrome Dome” va fi anulată.
Duminică va fi ziua Deliei. Cine îi va cânta „La mulți ani!” la 00:00... 104 ani frumoși și sănătoși. Ce a mâncat și ce a băut Jandarmul Titu din Mehedinți...