Înșelătoriile prin mesaje devin din ce în ce mai complexe. Așa că experții atrag atenția despre aceste mesaje pe care trebuie să le ștergi imediat cum le primești, tocmai pentru a-ți proteja datele personale și financiare.
Dincolo de înșelătoriile prin email sau cele realizate prin apeluri, criminalii folosesc și mesaje periculoase pentru a avea acces la datele financiare ale utilizatorilor, scrie Reader’s Digest.
E posibil să ai unul dintre aceste mesaje în telefon chiar acum. Cu cât ne bazăm mai mult pe tehnologie, cu atât criminalii dezvoltă metode din ce în ce mai complexe să își păcălească victimele.
Potrivit unui nou studiu, înșelătoriile prin SMS-uri sunt mai frecvente decât cele prin apeluri. La nivel mondial, zeci de miliarde de astfel de mesaje sunt trimise anual.
Mesaje pe care trebuie să le ștergi imediat cum le primești, potrivit experților
Potrivit FTC, din SUA, doar în 2023, victimele acestor mesaje pe care trebuie să le ștergi imediat cum le primești au pierdut 10 miliarde de dolari. Aceste înșelătorii poartă denumirea și de smishing/
„Înșelătoriile prin mesaje de cele mai multe ori pretind că vin de la companii reputabile. Dar vor să îți fure datele personale,” a declarat Dawn Sarno, expert în fraudă din cadrul Universității Clemson.
„Includ logo-ul companiei, te amenință cu o dată limită, te sperie să crezi că vei pierde toți banii sau oferă lucruri care sunt prea bune pentru a fi reale,” a continuat expertul.
Iată ce mesaje pe care trebuie să le ștergi imediat cum le primești, potrivit experților:
Înșelătoria bancară
Unele dintre cele mai frecvente înșelătorii de smishing presupun „urgențele” bancare. Criminalii se prefac că acest mesaj vine de la banca utilizatorilor. În aceste mesaje, victimele sunt păcălite să creadă că există o problemă la nivelul conturilor bancare. Sau că o problemă ar putea să apară dacă nu acționează imediat.
Citește și: Ziua îndrăgostiților, profitabilă pentru escroci. Cum sunt păcăliți oamenii printr-o metodă simplă
Multe dintre ele se prefac că sunt alerte de la bancă. Creează un sentiment de urgență și cer utilizatorilor să acceseze un link special pentru a-și verifica datele bancare sau contul. Aceste link-uri duc, de fapt, la platforme false sau la instalarea unui tip de spyware pe telefon.
Întotdeauna trebuie să contactezi banca doar prin căile oficiale. Numerele reale ale băncilor se află pe paginile lor oficiale.
Alerta de livrare
O altă înșelătorie comună presupune o alertă despre un colet care trebuie să ajungă la utilizator, teoretic. Funcționează într-un mod similar cu înșelătoriile bancare.
În mesaj, criminalii spun că o comandă a utilizatorului trebuie ridicată sau a fost pierdută. Așa că utilizatorul trebuie să acceseze un link pentru a oferi o nouă adresă de livrare. Alte mesaje vor spune că un colet deja a fost livrat.
„Criminalii cibernetici se prefac că sunt orice persoană entitate pe care ai putea să o crezi,” a declarat Rachel Tobac, expertă în securitate cibernetică. „Dacă ești obișnuit să vezi mesaje de la companiile de livrare, atunci atacatorul se va preface că face parte din acel grup pentru a te păcăli să apeși pe link, să îi dai informații importante, parole, bani și altele.”
Premiul surpriză
În timp ce mesajele bancare și cele de livrare vor să convingă utilizatorii că există o problemă pentru care trebuie să acționezi de urgență, mesajele cu aceste cadouri gratuite vor să atragă victimele cu promisiuni.
„Criminalii promit țintelor că vor primi premii gratuite, cupoane sau cadouri dacă apasă pe un link din mesaj,” a continuat experta. „Sunt eficiente pentru că potențialele victime sunt distrase de promisiunea obținerii unui lucru și ignorarea indicatorilor importanți că au de-a face cu o înșelătorie.”
Testul simplu care poate dezvălui cum îmbătrânești. Ce trebuie să faci... A început renovarea noii sale case, dar ce a găsit în șemineu, a făcut-o să alerteze autoritățile. Ce s-a întâmplat...