Unii spun că nu sunt aeroporuri, deși, de pe pistele lor, decolează și aterizează avioane. Sunt locuri unde ”se bagă” doar cei mai versați piloți, deoarece vorbim de condiții extreme, iar diferența este dată doar de câțiva centimetri. Unele-s pe plajă, altele în creier de munte
Siteurile de socializare sunt pline de fotografii sau secvențe video cu avioane care aterizează trecând la câțiva metri de capetele oamenilor sau aterizând pe piste mai mici decât o cutie de chibrituri. Unii nu le consideră aeroporturi în adevăratul sens al cuvântului dar, atâta vreme cât acolo există trafic, sunt loate în considerare.
1. PRINCESS JULIANA INTERNATIONA AIRPORT (cunoscut și ca Sint Maarten International Airport)
Deservește partea olandeză a insulei Sf. Martin, fiiind, după numărul de pasageri, a treia locație din Caraibele de Est. Imaginile sunt arhicunoscute: pe plaja Maho, sute de oameni se uită cum păsările de foc trec pe deasupra capetelelor lor. Pista aeroportului începe, practic, la câțiva metri de valuri. Inițial, în 1942, a fost inaugurat ca bază militară. Apoi, dupăp vizita Reginei Juliana a Olandei (de unde și numele) a devenit funcționabil pentru civili. Pista are 2.300 de metri, iar avioanele unor companii de renume - precum Air France sau KLM - ajung aici. Totul se petrece într-un areal atât de restrâns, încât în zonă sunt panouri care anunță pericolul extistent la decolarea și aterizarea avioanelor. De câțiva ani, totul s-a transformat într-un spectacol: sute de mușterii se înghesuie să facă poze sau să filmeze venirea unei aeronave.
”History Channel” îl situează pe locul patru în lumea la categoria ”Cele mai periculoase aeroporturi din lume”.
2. JUANCHO YRAUSQUIN AIRPORT (SABIHA)
Antilele Olandeze se prezintă cu Insula Saba. Aici se află aeroportul Juancho. E. Yrausquin, botezat astfel după numele unui prim-ministru din Aruba. Locația se laudă cu CEA MAI SCURTĂ PISTĂ COMERCIALĂ DIN LUME, DOAR 396 de METRI! Începe în mare, se termină în mare, fiind flancață de delușoare și coline. Pe insulă nu există rezerve de cherosen, așa că trebuie să te prezinți cu rezervorul ok. Există un turn de control impriovizat și un mic departament de pompieri...
3. COURCHEVEL (Alpii francezi)
Courchevel este o zonă cunoscută pentru schiorii cu ștaif. Dacă vrei să aterizezi aici, însă, trebuie să ai o tenisune șmecheră. În primul rând, pista are doar 525 metri și este vălurită, nu dreaptă, cu un grad de înclinare de 18,5%. În al doilea, în limbajul piloților, la aterizare nu există procedura Go-around, adică în cazul unei aterizări ratate, nu poți forja aparatul pentru a-l ridica. În față ai un munte...Aici au fost turnate scene din seria James Bond, ”Tomorrow Never Dies”. Dacă vrei să-l numești aeroport, bine. Dacă nu, nu!
4. LUKLA AIRPORT (Nepal)
Cunoscut și ca ”Tenzing - Hillary Airport” (după numele primilor doi oameni care au urcat pe Everest), a devenit popular după ce Lukla s-a transformat în punctul de plecare în ascensiunile pe cel mai înalt vârf din lume. Pista de bitum măsoară 527 de metri, 20 lățime și are o înclinare de 12%, fiind situat la 2.800 metri altitudine. Sirenele sună când avioanele de mici dimensiuni aterizează aici. La decolare, pentru că pista este oarecum în vale, mașinăriile de zbor ”dispar” la capătul pistei...