Proiect la Gara de Nord, trenurile ar putea circula la 28 de metri pe sub București

 
+5 click pentru
galerie

Statul român ia în considerare mai multe variante de modernizare a Gării de Nord. Una dintre variantele posibile este ca trenul să circule prin subteran, la 28 de metri adâncime.

În Strategia de Dezvoltare a Infrastructurii Feroviare, modernizarea stației București Nord trebuie să fie o prioritate a sistemului feroviar român, datorită integrării sistemului feroviar în spațiul european unic al transporturilor dar și din perspectiva creșterii competivității transportului feroviar.

În plus modernizarea stației București Nord este necesară în contextul activării „Drumul Mătăsii” , un proiect care include un coridor ferovial de transport intercontinental între Europa și Asia, via București și Instanbul.

În configurația actuală a Gării de Nord problema este că nu se permite realizarea unui trafic fluent prin București, pe direcțiile est-vest dar și nord-sud, ci impune segmentarea parcursului trenului în vederea rebrusării.

Prin urmare, au fost realizate mai multe studii pentru reconfigurarea funcţională a Gării de Nord. Studiile preliminare propun realizarea unor conexiuni feroviare de tip by pass pe direcţiile nord-sud şi est-vest.

Tren subteran Gara de Nord - Obor

"Se pune problema realizării unei conexiuni subterane între staţiile Bucureşti Nord şi Bucureşti Obor, care asigură continuitatea pe relaţia est-vest, şi a unei conexiuni parţial subterane între staţiile Bucureşti Nord şi Bucureşti Progresu, care asigură continuitatea pe relaţia nord-sud. Implicit, se pune problema transformării staţiei Bucureşti Nord din staţie terminus în staţie de trecere", au declarat autorii proiectul de act normativ.

Gara de nord mutată în Băneasa

O altă variantă alternativă este mutarea Gării de Nord pe un amplasament apropiat de cel al stației București Băneasa.

Această variantă elimină necesitatea conexiunii subterane est-vest, dar generează alte costuri suplimentare pentru reconfigurarea reţelei de linii în zona Pajura-Chitila.

Tren suspendat între două terminale

În perioada 2013-2016, un colectiv din cadrul Universității de Arhitectură "Ion Mincu" din Bucureşti a realizat un studiu privind o posibilă variantă de modernizare a stației București Nord și de regerenerare urbană a zonei aferente.

Studiul propune structurarea stației Gării de Nord în două terminale feroviare, terminalul A, terminal principal și terminalul B, terminal secundar. Terminalul principal este conceput ca stație terminus la nivelul solului și terminalul secundar conceput ca stație de trecere peste trenurile în tranzit pe direcțiile est-vest și nord-sud, realizat în subteran pe amplasamentul Gării de Nord.

Cele două terminale ar putea fi conectate printr-o linie de monorail, supraterană, care ar asigura transferul rapid al pasagerilor între terminale dar și accesul facil la rețelele de transport în comun. 

Prin această variantă este protejată și clădirea Gării de Nord, care este un monument istoric, iar pe amplasamentul actual al stației București Nord s-ar putea construi un centru comercial. Liniile de cale ferată vor fi coborâte în subteran până la -28,5 metri,  încât să subtraverseze tunelurile de metrou a căror cotă inferioară este -15,00 metri



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI
50 DE ANI DE LA PRIMA ASELENIZARE

vezi mai multe