Apa Nova Bucureşti a organizat în data de 8 aprilie 2016, la Sala Palatului, consultarea publică „Să fie limpede!”. La invitaţia noului director general al ANB au răspuns aproximativ 1500 de cetăţeni, dornici să se informeze asupra companiei şi a obiectivelor acesteia.
Fiind primul eveniment de gen, acesta a reprezentat o ocazie inedită pentru noua echipă ANB de a cunoaşte cetăţenii şi de a discuta deschis asupra doleanţelor, curiozităţilor, dar şi preocupărilor aferente unei bune funcţionări în relaţia furnizor-client.
Dezbaterea a acoperit subiecte variate, de la prezentarea ANB, a rolului, mecanismelor, proiectelor actuale şi viitoare, până la chestiuni punctuale de funcţionare a sistemului propriu-zis, contribuţia ANB la calitatea apei, servicii de canalizare, branşament, monitorizare şi verificare.
Directorul general ANB, Jorj Mădălin Mihailovici, împreună cu echipa managerială, a răspuns întrebărilor tuturor cetăţenilor atât în cadrul dezbaterii, cât şi ulterior, pe baza formularelor colectate în cadrul evenimentului, subliniind astfel importanţa şi prioritatea pe care ANB o acordă clientului. Sugestiile primite prin intermediul formularelor de opinie au fost centralizate şi constituie o bază de plecare pentru implementarea noii filozofii a companiei si pentru măsuri concrete, menite să faciliteze şi să îmbunătățească relația zilnică a bucureștenilor cu furnizorul de apă şi canal.
În cadrul discuţiilor, directorul general al ANB a subliniat următoarele aspecte importante:
- ANB produce apă potabilă! Calitatea apei este controlată automat, continuu şi permanent pe fluxul de producţie, urmărindu-se parametri fizici, chimici, biologici şi microbiologici, în 43 de puncte, subliniindu-se faptul că, daca apare o problemă de calitate, uzina se blochează astfel încât, apa care nu este bună de băut nu iese din uzinele ANB;
- În reţeaua de distribuţie se fac analize în 50 de locuri, stabilite de către Direcţia de Sănătate Publică şi de reglementatorul tehnic. Anual se analizează între 17 şi 55 de parametri pentru peste 5000 de probe;
- Apa pe care o bem vine de la cele trei staţii de producţie a apei potabile: Arcuda, Roşu şi Crivina. Sursele de apă brută (apă netratată) sunt surse de suprafaţă, respectiv râurile Argeş şi Dâmboviţa;
- ANB răspunde pentru calitatea apei furnizate prin reţeaua publică, adică până la contorul de branşament al blocului sau al casei; de la acest punct, instalaţiile sunt proprietatea privată a bucureştentilor, pe care aceştia o intreţin după cum consideră. Vechimea instalaţiilor interioare şi materialele din care sunt realizate influenţează calitatea apei potabile;
- ANB furnizează şi serviciul de canalizare, care înseamnă preluarea apelor uzate, poluate, şi tratarea acestora astfel încât să poată fi reintroduse în natură;
- reducerea costurilor pentru apă şi canal în 2015, la 2,4%, faţă de momentul preluării concesiunii de către ANB, în 2000, când acestea reprezentau 7,1% din veniturile medii ale unei familii din Bucureşti;
- Preţul pe care îl plătesc bucureştenii la apă potabilă şi canalizare este printre cele mai mici pe analiza a 33 de oraşe mari din ţară. Doar în 4 oraşe din ţară apa şi canalul sunt mai ieftine (Târgu Jiu, Focşani, Turnu Severin, Ploieşti).
- De asemenea, făcând comparaţia cu alte capitale europene învecinate, Bucureștiul are unul dintre cele mai mici preţuri (în Budapesta, Bratislava, Zagreb, Praga, Varșovia tariful cumulat apă-canal este mai mare, iar în Sofia şi Belgrad este mai mic decât la București);
- Apa Nova a îndeplinit toate obligaţiile prevăzute în Contractul de Concesiune şi în Caietul de Sarcini, a respectat şi respectă prevederile reglementărilor aplicabile.
- Nu au fost abateri referitoare la standardele serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare, calitatea apei, protecţia mediului etc. Mai mult, standardele auto-impuse de ANB sunt cele ale grupului Veolia, care are cerinţe mult mai exigente decât nivelul prevăzut în legislaţia românească.
Domnul Jorj Mădălin Mihailovici, directorul general al ANB, a anunțat, în premieră, iniţierea de către ANB a unui proiect pilot, care reprezintă în același timp o provocare către administraţia locală, care va trebui să ia în calcul înlocuirea ţevilor, ca şi în cazul anvelopării blocurilor şi ranforsării clădirilor cu risc seismic.
Pe lângă aceasta au fost prezentate o serie de inițiative noi, care vin în sprijinul cetățenilor precum: implicarea clientului in evaluarea calității apei şi serviciilor prestate, cu ajutorul cartei serviciilor, posibilitatea acestora de a selecta prin vot proiectele sociale ale companiei, realizarea unor campanii de conştientizare şi educare pentru consumul de apă şi folosirea responsabilă a reţelei de canalizare, pentru a evita risipa sau degradarea rețelei; susținerea educației, acordarea unui număr mai mare de burse sociale și de merit; întărirea parteneriatelor cu mediul academic, susținerea efortului de inventică; acordarea de sprijin cazurilor sociale, prin implicarea echipelor de voluntari ai ANB, de exemplu: familiile de vârstnici care au nevoie de sprijin în gospodărie, case de copii şi de bătrâni; măsuri de transparentizare a activității – afișarea în timp real a fluxului de intervenţie precum şi opinia consumatorilor în timp real pe site-ul principal, împreună cu alte activități de îmbunătățire a serviciilor suport clienți; reducerea costurilor interne printr-o analiză foarte atentă, finalizarea unui proces de eficientizare a companiei etc.
Evenimentul s-a bucurat de un real succes, aducând pentru prima dată laolaltă echipa managerială a unei companii de utilități publice, cetățenii și mass media, astfel încât totul „Să fie Limpede!”. Intensitatea dialogului, complexitatea si diversitatea subiectelor abordate demonstrează utilitatea acestui tip de consultare publică, motiv pentru care Apa Nova București si-a propus sa îl transforme într-o tradiție.
Mulțumind tuturor pentru dialog, Apa Nova București urează bucureștenilor, Sărbători Pascale Luminate!