Politicienii romani au plimbat prin Parlament si apoi prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii Legea privind siguranta rutiera pana a expirat finantarea Phare.
Aceasta se refera la instruirea auditorilor de siguranta rutiera, auditarea lucrarilor la drumuri si inspectii periodice la drumurile romanesti ce trebuie realizate prin Institutul de Siguranta Rutiera pe care MTI nu are bani sa-l infiinteze. Specialistii companiilor din subordinea MTI spun ca auditarea drumurilor din Romania in acest moment ar fi un dezastru si ar duce la declasificarea autostrazilor si mai ales a drumurilor europene.
Nerespectarea normelor privind siguranta rutiera pe cele doua autostrazi functionale din Romania ar putea duce in scurt timp la declasificarea acestora la statutul de drumuri expres. In lipsa unor investitii masive in urmatorii ani si drumurile europene pot ajunge drumuri nationale. Acestea ar fi singurele masuri prin care se poate reduce numarul accidentelor rutiere si se poate creste gradul de siguranta recomandat la nivelul Uniunii Europene prin directiva 96 a Parlamentului European si a Consiliului Uniunii Europene.
In timp ce UE se preocupa de elaborarea acestei directive care ar trebui sa corespunda cu clasificarea Acordului european asupra marilor drumuri de circulatie internationala (AGR), incheiat la Geneva la 15 noiembrie 1975, in Romania politicienii au auzit despre interesul cresterii sigurantei rutiere, dar au fost prea ocupati cu probleme mai importante. Din 2006 proiectul de lege privind infiintarea Institutului de Siguranta Rutiera (ISR) a fost plimbat pe la comisiile parlamentare.
Asa se face ca abia pe ultima suta de metri a mandatului premierului Calin Popescu-Tariceanu s-a promulgat Legea 265/2008 privind auditul de siguranta rutiera..., dar fara sa contina ultimele directive europene. S-a ajuns ca in februarie 2010 guvernul sa mai dea o ordonanta (6/2010) prin care sa stabileasca noi termene pentru intrarea in vigoare a prevederilor legii.
Aplicarea totala a legii ar urma la vreo 10 ani dupa ce aceasta a fost lansata in discutie... prin 2015. De ce?
Deranj pentru regii asfaltului
Motivatia intarzierii acestui proiect de lege a fost armonizarea normelor de aplicare a legii (265/2008) cu directiva europeana din 2008, dar in realitate amanarea aparitiei legii a fost tradusa de politicieni pe marginea „deranjului" pe care il va provoca atat firmelor de casa ale beneficiarilor de lucrari, cat si institutiilor de stat care vor fi nevoite sa faca audit la toate „punctele negre" de pe drumurile din Romania. Din punct de vedere tehnic, ISR ar fi putut fi functional daca documentatia privind functionarea acestui institut nu ar fi fost pasata de functionarii Ministerului Transporturilor de la o directie la alta.