Cheltuielile publice pentru educație în România sunt scăzute în comparație cu cele de la nivelul Uniunii Europene, în timp ce nevoile de investiții ale sectorului sunt ridicate, afirmă Comisia Europeană, în Monitorul Educaţiei şi Formării pe 2019, document care analizează modul în care evoluează educaţia şi formarea în blocul comunitar.
România a prezentat idei concrete pentru o reformă majoră a sistemului de educaţie şi formare, însă este necesar să se ia măsuri clare pentru punerea în aplicare a reformei. Documentul mai atrage atenţia că orice reformă majoră ar putea să necesite finanţare suplimentară în vederea consolidării mecanismelor de asigurare a echităţii şi a eficienţei.
România a înregistrat, în ultimii ani, rate foarte mari ale abandonului școlar. În 2010 a fost atins cel mai ridicat procent - 19,3%. Însă, în 2018, a fost înregistrat cel mai mic procent al abandonului școlar, de 16,4%.
Cauzele părăsirii timpurii sunt multiple și diverse. Printre acestea se numără lipsa accesibilității, în general, și a adaptării rezonabile în învățământ, lipsa tehnologiilor de acces și a tehnologiilor și dispozitivelor asistive în procesul de învățământ, insuficiența serviciilor de sprijin oferite, precum și lipsa transportului adaptat, precizează Ministerul Educației Naționale.
Potrivit fundației United Way, în România, doar o treime dintre copiii defavorizați termină școala generală. Din cauza problemelor financiare ale părinților, educația copiilor nu mai reprezintă o prioritate. Fără oportunități reale și acces continuu la educație, mulți dintre acești copii riscă să ajungă, la rândul lor, adulți în dificultate, care nu-și vor putea susține familia.
În România, mai multe organizații neguvernamentale au implementat programe educaționale care să sprijine tinerii în perioada școlii.
1. „Educația - Centrul Schimbării în Comunitate“ - United Way
Principalul obiectiv al acestui program, cu o durată de cinci ani, este înființarea și susținerea a 12 centre comunitare. „Educația - Centrul Schimbării în Comunitate“ dezvoltă un model integrat de intervenție, menit să genereze o schimbare de durată în comunitate. Scopul programului este să reducă rata de abandon școlar, prin îmbunătățirea relației din cercul comunitate-școală-familie, care îl are pe copil în centru. În cele 12 centre comunitare, 3.500 de copii, 2.800 de părinți și 700 de profesori vor fi implicați în peste 1.700 de activități educative.
2. „Școală după Școală“ - Salvați Copiii
Programul „Școală după Școală“ are ca scop prevenirea abandonului școlar pentru copiii din grupuri vulnerabile. Prin program, copiii sunt sprijiniți la realizarea temelor de cadre didactice specializate, beneficiază de pregătire suplimentară la materiile la care întâmpină dificultăți și sunt încurajați să participe la activități de timp liber care urmăresc dezvoltarea abilităților de viață independentă.
De asemenea, părinții beneficiază de consiliere și servicii sociale, juridice și sprijin material, în funcție de nevoile identificate. 95% dintre cei peste 24.992 de copii beneficiari ai programului „Școala după Școală“ au înregistrat progrese școlare față de situația anterioară participării la program.
3. „Clubul de Educație Alternativă“ - Policy Center for Roma and Minorities
„Clubul de Educaƫie Alternativă“ este un program derulat de Fundația Policy Center for Roma and Minorities care susține peste 100 de copii din cartierul Ferentari din București în lupta lor cu marginalizarea, sărăcia și deznădejdea, oferindu-le o alternativă de dezvoltare prin educație, artă și sport.
„Clubul de Educație Alternativă“ are printre obiective crearea unui spațiu sigur, creativ și provocator pentru copiii din Ferentari, în incinta școlii, dezvoltarea unor abordări inovative axate pe îmbunătățirea performanțelor școlare și pe formarea abilităților cognitive, artistice și creative, promovarea ideii de cetățenie activă și respect între copiii de etnie romă și ceilalți implicați în proiect.
Reducerea părăsirii timpurii a școlii este esențială pentru atingerea mai multor obiective europene și naționale cheie. Este important să fie luate în considerare obiectivele identificate de strategia Europa 2020: creștere inteligentă, prin îmbunătățirea nivelurilor de educație și formare și creștere incluzivă, prin sublinierea abandonului ca factor de risc major pentru șomaj, sărăcie și excluziune socială, subliniază Ministerul Educației Naționale.
Sursă foto: Yuganov Konstantin/ Shutterstock
Trei dintre drepturile de securitate socială de care beneficiază familiile din România... Scrisoarea deschisă a răniților din clubul Colectiv către autorități: ”Solicităm sprijin pe viață!”...