Antena Căutare

Campionatul Mondial de Fotbal, o „distractie” de 11 miliarde de euro

Organizarea unui turneu final de Campionat Mondial de Fotbal implica eforturi umane si financiare pe masura importantei unei astfel de competitii. Se construiesc stadioane noi, se cosmetizeaza cele vechi, se refac sosele, aeropor­turi, hoteluri, etc.. Se investesc sume uriase in marketing si promovare, nefiind lasat la voia intamplarii nici cel mai mic detaliu. Iar daca in urma cu patru ani se estimau cheltuieli de aproximativ 300 de milioane de euro, intre timp suma a crescut de 40 de ori.

Calcule eronate

FIFA a fost in permanenta alarmata de faptul ca autoritatile sud-africane nu urgenteaza lucrarile la construirea de noi stadioane, in numar de sapte, precum si de usurinta cu care era tratata problema refacerii soselelor. La un moment dat, vara trecuta, s-a pus chiar problema ca Mondialul sa fie mutat in Brazilia, tara desemnata cu organizarea CM 2014. Insa, la finele lunii iulie 2009, forul de la Zürich dadea asigurari ca pregatirile pentru Cupa Mondiala 2010 merg foarte bine, chiar daca erau semnalate intarzieri masive in ridicarea sta­dio­nului din Porth Elizabeth.

Astfel ca, de la estimarile initiale, aidoma calcu­lelor efectuate la fiecare competitie majora, s-a ajuns la sume de aproape 40 de ori mai mari. In 2007, costurile intregului proiect ajunsesera deja la 1,5 miliarde de euro, pentru ca, odata cu scumpirea materialelor de constructie de pe piata sud-africana, acestea sa explodeze. S-a decis atunci sa mai fie construite inca doua stadioane, la Cape Town si Durban, astfel ca bugetul a mai crescut cu inca 2,5 miliarde de euro.

Cotidianul spaniol „As" a facut un deviz al cheltuielilor: aproximativ 8 miliarde de euro au fost alocati pentru construirea unei retele de sosele sigure care are rolul de a face legatura intre orasele ce vor gazdui meciurile CM 2010, mo­der­ni­zarea si construirea unor aeroporturi noi a inghitit 800 de milioane de euro, in vreme ce constructia a sapte stadioane noi si modernizarea a altor trei au costat 1,5 miliarde de euro.

Restul su­mei, pana la 11 miliarde de euro, a fost retinuta pentru promovarea com­petitiei si atragerea de turisti pe timpul CM 2010. Toate acestea au generat aproape 150.000 de noi locuri de munca, in contextul in care unul din trei sud-africani este somer. Potrivit unor estimari realizate anul trecut, Cupa Mondiala de Fotbal va aduce Africii de Sud incasari de 41,3 mi­liarde de ranzi (apro­ximativ 5,8 miliarde de euro), adica jumatate din suma investita. Insa, potrivit algoritmului prin care se fac calculele initiale privind organizarea, ci­frele au toate sansele sa creasca pana la debutul oficial al competitiei.

Inaugurari de stadioane pe banda rulanta

Zilele acestea urmeaza sa fie inaugurat Stadionul Soccer City (95.000 de locuri - investitie de aproximativ 200 mil. euro), din Johannesburg, in vreme ce Mbombela Stadioum din Nelspruit, care tre­buia deschis in decembrie 2009, are inca probleme cu drenajul suprafetei de joc. El va gazdui totusi pe 3 martie meciul Ghana - Bosnia Hertegovina (adversarul Romaniei in preliminariile Euro 2012). Spre satisfactia secretarului general al FIFA, Jerome Valcke, cel mai aprig sustinator al Africii de Sud ca organizator de Cupa Mondiala, luna trecuta au mai fost date in folosinta alte doua stadioane: Cape Town Stadium - 70.000 de locuri, costuri de 150 de milioane de euro, si Peter Mokaba din Polokwane - 45.000 de locuri, costuri estimate la 120 de milioane de euro. Constructia acestor arene a inceput in 2007, oarecum in acelasi timp cu demolarea tribunelor de pe „Lia Manoliu" si demararea proiectului de refacere a celui mai mare stadion din Romania. Numai ca sud-africanii le inaugureaza deja pe cele ridicate de la zero, in vreme ce noi privim inca lung si tresarim la fiecare promisiune a edililor referitoare la termenul de finalizare, amanat deja cu opt luni. Si unde mai pui ca ultimele contracte aditionale au urcat costul lucrarilor nou­lui nostru stadion de 55.000 de locuri la peste 170 mil. euro! Dar Romania nu gazduieste nicio Cupa Mondiala, asa ca nu este nicio graba. Iar pana la finala Cupei UEFA din 2012, care ar urma sa fie pe „Lia Manoliu", mai e timp berechet.

600.000 de euro, pentru 6.000 de „Jabulani"

Din 1974 si pana astazi, toate mingile oficiale ale campionatelor mondiale au fost realizate de Adidas. Astfel, balonul folosit la CM 2006 s-a numit Teamgeist („spirit de echipa"), considerat atunci „cel mai cel" in domeniu. Ei bine, celebra firma de echipament sportiv a realizat pentru editia din aceasta vara o minge „si mai si". Botezata „Jabulani" („a celebra", in vocabularul Bantu isiZulu - una din limbile oficiale ale Republicii Africa de Sud, vorbita de 25% din populatie) mingea a fost rezultatul a trei ani de cercetare asidua, incercare, rabdare si perfectionare, cu cheltuielile aferente. In primul rand, designul este realizat in 11 culori diferite, numar ce are mai multe semnificatii: a 11-a minge Adidas pentru Campionatul Mondial de Fotbal reprezinta cei 11 jucatori ai fiecarei echipe, cele 11 limbi oficiale ale Africii de Sud si cele 11 triburi care transforma Africa de Sud intr-una din cele mai diversificate tari din punct de vedere etnic de pe „continentul negru".

Mingea oficiala pentru FIFA World Cup 2010 foloseste o tehnologie de varf, complet noua. Opt paneluri 3-D sferice imbraca armonios carcasa interioara, toate testele (pentru circumferinta, al rotunjimii permanente, al absorbtiei de apa, al greutatii ideale, de pastrare a formei si marimii, al ricoseului uniform sau al pierderii presiunii) fiind trecute cu „brio". Fabrica germana a inceput productia in aprilie anul trecut, cu o capacitate de 1.700 de mingi pe zi, pretul oficial fiind de 110 euro. Fiecare dintre cele 32 de par­ticipante la CM a primit cate 60 de mingi „Jabulani" pentru a se obisnui cu toate particularitatile.
La turneul final, delegatiile vor mai avea inca 100 de bucati/echipa, fiind rezervate inca 15 mingi/meci (vor fi 64 de partide). Asta inseamna aproximativ 6.000 de mingi destinate exclusiv Mondialului, in valoare de 600.000 de euro.

S-a vrut ca numele noii mingi sa fie un tribut adus iu­bitorilor de fotbal de pe intreg Mapamondul, care isi vor „celebra" pasiunea in aceasta vara, in Africa de Sud.

Sursa: www.financiarul.com

Nuta Olaru s-a clasat pe locul 3 la maratonul de la Tokyo... Primera Division - Real zdrobeste pe Tenerife/ Barcelona salvata de Messi...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure Marti, 23.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x