- Marele Premiu de Formula 1™ al Braziliei e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 1 - 3 noiembrie 2024!
- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite începe din 17 noiembrie, numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
Ideea expunerii de afise si machete publicitare romanesti (fotocopii ale unor printuri aparute intre 1929 si 1986 in diverse almanahuri si periodice romanesti) le-a apartinut profesorilor de la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca: Ancuta-Lacramioara Chis si Ucu Bodiceanu.
"De la sublim la ridicol nu e decat un pas", spunea Napoleon in 1812, dupa dezastrul de la Berezina. Cuvinte perfect aplicabile in sfera publicitatii romanesti de-a lungul a sapte decenii. Un "pas" al timpului intre doua regimuri politice cu mentalitati si abordari diferite.
"Daca publicitatea interbelica este caracterizata de o finete extraordinara si este adresata unui public-tinta rafinat, cea datand din perioada comunista este plata si stangace", a afirmat Ancuta Lacramioara Chis.
In perioada dintre razboaie, romanii nu ezitau sa cumpere "crema pentru indepartat sbarciturile" (crema antirid), "aparate cinematografice de casa, miscatoare", "Cacao Knorr (pentru constipatie si boli de stomac)", "apa de gura, praf si pasta de dinti - "albeata dintilor de fildes o intretin numai cu Bucol", "sosoni de dama cu patent Machintosch", pilule "Jodillon - secretul francezelor moderne svelte", "parfum d'Orsay" s.a.
O data cu venirea comunismului, "la vie en rose" din reclamele interbelice a fost inlocuit cu anuntul de tip propaganda la rulmenti, carnetul CEC, autobuzul produs de fabrica Mao-Tze-Dun (similar in "design"), ba chiar termopane (produse la Fabrica Medias). Publicitatea comunista si-a luat meritul de a "educa populatia, incuraja igiena sau ecologizarea", spune Ancuta Lacramioara Chis referitor la printurile cu reciclarea sticlelor.
Rimele pline de umor si sloganurile atragatoare "Stomacul cand ti se-ntareste,/ Tablete tu le gaseste,/ Si invata din Abecedar,/ Ca doar Koprolu-i salutar" (purgativ ideal de ciocolata) si "Cata vraja are marea,/ Tot mai fermecata-i zarea!" (sampania Elixir de buna dispozitie si tinerete) ofera o perspectiva de exceptie asupra modului in care generatii diferite au fost ademenite sa consume. Reclama spune povesti despre oameni, mentalitati si atitudini care, privite peste timp, frapeaza sau starnesc melancolia.
Autorii pregatesc o noua expozitie intitulata "Un secol de publicitate in Romania", care va cuprinde 250-300 de printuri din 1929 si pana in prezent. Pana atunci "De la sublim la ridicol. 70 de ani de reclama in Romania" va fi deschisa pana la 20 mai.
Sursa: jurnalul.ro
Avrig, capitala mestesugului popular sibian... Stefan Pop, declarat "Omul zilei" de Jurnal National...