Antena Căutare

Copiii si adolescentii, imbolnaviti de reclamele agresive

In cea mai costisitoare analiza a comercializarii si marketingului bauturilor care contin zahar, Rudd Center de la Universitatea Yale a descoperit detalii tulburatoare. S-a descoperit ca din 2008 pana in 2010, expunerea copiilor si adolescentilor la reclamele bauturilor bogate in calorii la televizor s-a dublat. Aceasta crestere a fost determinata in special de grupurile Coca-Cola si Dr. Pepper.

Tinerii din ziua de azi vor fi prima generatie de copii din istorie care vor avea vietile mai scurte decat parintii lor. Exista cateva elemente ce contribuie la aceasta imagine sinistra, dar obezitatea este cap de lista, relateaza theatlantic.com.

Multe lucruri sunt facute pentru a preveni obezitatea la copii si adolescenti. Unul dintre cele mai vizibile eforturi facute de unele state este razboiul purtat cu producatorii bauturilor cu adaos de zahar.

Ceea ce era odata un peisaj simplu, cu doar cateva bauturi ce contineau zahar, s-a transformat intr-o "avalansa" de sortimente de bauturi care mai de care mai nesanatoase: ceaiuri indulcite, ape vitaminizate, bauturi sportive, si bauturi energizante. In mod generic, aceste bauturi sunt numite bauturi carbogazoase, sifon, bauturi indulcite cu zahar, si bauturi ce contin zahar, toti acesti termeni referindu-se la bauturi bogate in zahar si care contin nutrienti putini sau deloc. In anii `90, consumul de astfel de bauturi a depasit consumul de lapte, o tendinta care ii face pe expertii in sanatate sa se minuneze.

Exista o lista lunga de motive pentru care aceste baturi sunt considerate nocive:


• Sunt singura si cea mai mare sursa de zahar adaugat in dieta americana, de exemplu, si contin nutrienti putini sau deloc.
• Corpul nu pare sa recunoasca foarte bine caloriile atunci cand sunt transportate cu ajutorul lichidelor, prin urmare bauturile ce contin zahar par sa pacaleasca senzatia organismului de saturatie.
• Exista dovezi concrete ce leaga consumul acestor bauturi de un risc crescut pentru obezitate si diabet.
• Sunt promovate agresiv, printr-un marketing puternic.

Consecintele consumului acestor bauturi cu zahar asupra sanatatii sunt foarte bine stiute. De aceea, nu e surprinzator ca numeroase grupuri precum Asociatia Medicala Americana, Academia Americana de Pediatrie, Institutul de Medicina si Organizatia Mondiala de Sanatate, alaturi de alte institutii au declarat ca acest consum este prea mare si trebuie redus cat mai repede.

Ceea ce lipseste din aceasta imagine este o analiza detaliata a tehnicilor de marketing, de promovare si comercializare a acestor produse in randul celor mai vulnerabile segmente ale populatiei: copiii si adolescentii. Este important de stiut acest lucru pentru a reusi implementarea politicilor guvernamentale, in sensul de a-i proteja pe copii de aceasta influenta, si de asemenea, de a testa daca industria se tine de cuvant si comercializeaza mai putine produse pentru aceasta categorie de varsta.

Companiile producatoare de bauturi au facut o serie de promisiuni ca vor vinde mai putin copiilor.
Coca-Cola, de exemplu, sustine ca „nu va promova nici un produs al marcii in programele de televiziune destinate in special copiilor ce au varste sub 12 ani".

Unii critici ai industriei cred ca scopul principal al acestor promisiuni este acela de a castiga increderea publicului si de a convinge legislatorii ca interventia guvernelor nu este necesara.

Insa, mai mult ca niciodata, sunt necesare informatii si analize obiective pentru a observa daca promisiunile industriei sunt mentinute si daca, de fapt, copiii sunt expusi mai putin la marketingul agresiv al acestor produse care le pot afecta sanatatea.

Grupul Rudd Center de la Universitatea Yale a prezentat cea mai extinsa analiza realizata vreodata a marketingului bauturilor ce contin zahar, adresat copiilor si adolescentilor.

Acest nou raport a descoperit ca tinerii sunt expusi la o publicitate mult mai agresiva a acestor bauturi decat erau cu ani in urma, si ca aceste companii gasesc metode noi si sofisticate de a ajunge la acest grup tinta.


Studiul a urmarit 14 companii de bauturi si a examinat calitatea nutritionala a peste 600 de produse, inclusiv bauturi bogate in calorii, bauturi energizante, bauturi din fructe, apa cu aroma, bauturi sportive, si ceaiuri reci, precum si bauturile dietetice energizante si bauturile din fructe pentru copii.

Principalele descoperiri sunt:

• Companiile au trecut de la publicitatea traditionala la forme noi ce implica tinerii, adesea fara consimtamantul parintilor, prin recompense la achizitionarea bauturilor, evenimente in comunitate, promotii, plasare de produse, media sociala si smartphone-uri.

• Companiile impacheteaza produsele in moduri care fac dificila citirea listei de ingrediente, astfel incat parintii si copiii nu constientizeaza ce contin cu adevarat acele produse. Ambalajele bauturilor de fructe, de exemplu, au fotografii cu fructe adevarate, chiar daca aceste bauturi nu contin mai mult de 5% suc de fructe. Multi parinti si copii nu sunt constienti ca asa-numitele bauturi din fructe pot avea la fel de multe calorii ca si bauturile ce contin zahar sau bauturile carbogazoase.

• Mai mult de jumatate din aceste bauturi si energizante se lauda pe ambalajele lor ca au ingrediente pozitive. Mai mult de 64% contin ingrediente „100% naturale" sau „reale", de cele mai multe ori zahar „real". Parintii pot vedea aceste produse mai sanatoase decat sunt cu adevarat.

• Doua treimi dintre marci apar in timpul programelor de mare audienta, totalizand aproape 2000 de aparitii in 2010. Coca-Cola a reprezentat trei sferturi din aparitiile marcilor vazute de cei mici.

Citeste si Financiarul
Foto: cnn.com

FOTO! Rochia mini din paiete, un must-have in acest sezon!... FOTO! AeroShot, dispozitivul cu cafea inhalabila!...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure Marti, 23.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x