Raportul doreste sa ofere politicienilor si departamentelor guvernamentale relevante sfaturi despre cum sa educe si sa protejeze copiii impotriva riscurilor online, cum ar fi agresiunea (cyber-bullying), pornografia si stabilirea de contacte online cu persoane nepotrivite/ periculoase.
Potrivit raportului, copiii romani se situeaza in grupul de tari clasificate drept "noua utilizare, nou risc". Alaturi de Bulgaria, ei sunt cei care petrec cel mai mult timp pe internet (119 minute zilnic, in comparatie cu media europeana, 88 de minute), desi activitatile lor sunt mai putin variate decat in cazul copiilor din alte tari (7,3 activitati, aproape de media europeana).
De asemenea, copiii romani declara in medie mai putine compente legate de utilizarea internetului sau de siguranta pe internet (de exemplu cum sa salvezi o pagina la favorite sau sa blochezi un utilizator), 3,4 versus 4,2 media europeana.
Acest aspect este extrem de relevant pentru formularea de strategii legate de educatia media si de folosire in siguranta a internetului. Accesul din dormitorul propriu, adesea departe de supravegherea parintilor, completat cu accesul privat, nesupravegheat de pe telefoane mobile constitute factori de risc.
Ca o consecinta directa a nivelului scazut de competente digitale, copiii romani declara in mare masura agresiuni online si expunere nedorita la mesaje cu continut sexual, fiind de asemenea si printre cei mai afectati in cazul acestor experiente neplacute pe internet.
De asemenea, parintii romani sunt printre cei mai neinformati in legatura cu experientele neplacute ale copiilor lor pe internet. Centrele de siguranta pe internet trebuie sa faca mai vizibile informatiile despre riscuri si sa indice metode eficiente de control si mediere parentala, iar in acelasi timp sa le faca usor accesibile si utilizabile.
"Titluri de stiri senzationaliste si confuziile au contribuit la crearea unui climat de neliniste ce domina discursul public despre felul in care copiii utilizeaza noile tehnologii. Panica si frica au innecat adesea dovezile. Portretul care se contureaza din datele EU Kids Online ar trebui sa ghideze scolile, parintii, guvernele, societatea civila, industria IT si copiii insisi in a conlucra pentru a stabili un echilibru intre riscurile si oportunitatile create de noile tehnologii. Cercetarea noastra indica prioritatile bazate pe dovezi pentru directionarea acestui efort innoit", spune coordonatorul proiectului, Sonia Livingstone, profesor la London School of Economics.
Citeste recomandarile specialistilor in Jurnalul National!
FOTO: hepta.ro
Prietenia se invata in copilarie!... Reteta zilei: Sandvisuri de pricomigdale cu nuca de cocos si inghetata...