Live acumFilm: Zona verde
Prime Time 20:00Te cunosc de undeva!

Cum să-ți îmbunătățești stima de sine

Stima de sine reprezintă modul în care ne valorăm și ne percepem pe noi înșine. Aceasta se bazează pe opiniile și pe convingerile noastre referitoare la propria persoană, iar această percepție poate fi, de multe ori, una greu de schimbat. 

Stima de sine reprezintă modul în care ne valorăm și ne percepem pe noi înșine. Aceasta se bazează pe opiniile și pe convingerile noastre referitoare la propria persoană, iar această percepție poate fi, de multe ori, una greu de schimbat.

Știai că stima de sine poate afecta modul în care te apreciezi ca persoană, capacitatea de a lua cele mai bune decizii și de a obține ceea ce îți propui? Este important să îți cunoști în orice moment punctele forte și calitățile, pentru a te simți capabil să incerci lucruri noi, care par dificile.

Iată ce trebuie să știi despre stima de sine, despre modul în care te afectează și cum o poți îmbunătăți cu ajutorul cărților pentru dezvoltare personală, pentru a trăi fericit, așa cum meriți.

Stimă de sine scăzută - Care sunt factorii declanșatori?

Factorii care influențează stima de sine sunt diferiți pentru fiecare dintre noi. Se pot produce schimbări bruște ale percepției noastre despre propria persoană, datorită unui eveniment traumatizant sau a unei nereușite. De asemenea, te poți confrunta timp îndelungat cu o stimă de sine scăzută, pentru ca ulterior să conștientizezi acest lucru. Acesta este primul pas către efectuarea schimbărilor menite să te ajute să te apreciezi din nou la adevărata ta valoare.

Iată câțiva factori din gama experiențelor de viață dificile, care pot provoca apariția stimei de sine scăzute:

  • Agresiuni fizice sau abuzuri emoționale;
  • Confruntarea cu prejudecăți;
  • Discriminarea socială;
  • Pierderea locului de muncă sau dificultatea de a găsi jobul potrivit;
  • Probleme la locul de muncă sau în perioada de efectuare a studiilor;
  • Stresul permanent;
  • Probleme fizice de sănătate;
  • Probleme de sănătate mintală;
  • Probleme pe plan personal, în cadrul relațiilor (separare sau divorț);
  • Nemulțumiri cu privire la aspectul fizic;
  • Probleme financiare.

Orice persoană se poate confrunta cu astfel de probleme la un moment dat sau poate că ai întâmpinat alte dificultăți, care te-au făcut să consideri că nu poți reuși ceea ce îți propui și, astfel, să ai o stimă de sine scăzută. Conștientizarea acestui lucru reprezintă primul pas către depășirea problemei.

3 pași către redobândirea stimei de sine

Iată trei modalități prin care îți poți îmbunătăți, treptat, stima de sine:

Acceptă situația așa cum este

Nu poți schimba ceva dacă nu conștientizezi faptul că trebuie să faci acest lucru.

Prin simpla conștientizare a discernământului tău negativ, vei reuși să te distanțezi de factorii care declanșează această percepție.

În această etapă, vei învăța să te identifici tot mai puțin cu mediul și cauzele care au produs stima de sine scăzută.

Atunci când conștientizezi faptul că autocritica a devenit parte integrantă a modului tău de gândire, poți schimba acest lucru, reamintindu-ți faptul că greșelile sau nereușita din trecut nu te caracterizează și în prezent.

Scrie un nou scenariu

Cu toții avem povestea vieții noastre, pe care am scris-o pornind de la percepția pe care o avem despre propria persoană, care modelează stima de sine. Odată ce am înțeles ceea ce declanșează mesajele pe care le transmitem despre cine suntem, putem rescrie scenariul vieții noastre.

Uneori avem tendința de a repeta în gând faptul că nu suntem așa cum ne-am dori, până în punctul în care aceasta devine realitatea în care credem.

Conștientizând aceste gânduri nocive, le putem înlocui treptat cu cele care care reprezintă realitatea adevărată. Prin utilizarea afirmațiilor pozitive despre propria persoană, vei diminua simptomele depresiei și vei rescrie un nou scenariu, în care tu ești cine îți dorești să fii.

Ieși din capcana comparațiilor și a disperării

Stilul de viață modern a devenit unul în care ne comparăm zilnic cu alte persoane, iar acest lucru face dificilă acceptarea sinelui. Perfecțiunea și fericirea, așa cum sunt afișate zilnic în social media conduc la stabilirea unor standarde greu de atins. Atunci când ne comparăm, în mod frecvent, cu ceilalți, este ușor să picăm în capcana autocriticii permanente, a anxietății și a stresului de a fi perfecți, în orice moment.

  • Pentru a ieși din această capcană, trebuie să înveți să îți ghidezi vocea interioară către încurajarea propriei persoane, exact așa cum ai încuraja un prieten drag, atunci când acesta are o stimă de sine scăzută.
  • Nu trăi în comparație cu ceilalți, ci axează-te pe stabilirea propriilor obiective și ai încredere în forțele proprii și în experiențele care conturează viața unică pe care o trăiești.
  • Renunță la presiunea pe care ceilalți și experiența lor o exercită asupra ta și ai mai multă încredere în tine, în fiecare zi.

Prin urmare, dacă în acest moment te confrunți cu o stimă de sine scăzută, pe care o conștientizezi, o poți îmbunătăți urmând pașii menționați. Acceptă situația curentă, conștientizează problema cu care te confrunți, renunță la comparațiile cu ceilalți și rescrie scenariul vieții tale, cu ajutorul afirmațiilor pozitive pe care le găsești în cărțile de dezvoltare personală.