Cum te protejezi de afecțiunile de iarnă: 5 sfaturi utile pentru întreaga familie

 

Iarna este un prilej perfect de bulgărit și făcut oameni de zăpadă alături de întreaga familia, dar sezonul rece aduce și pericole crescute pentru sistemul imunitar. Combinația de temperaturi scăzute și lipsa soarelui care ajută corpul să producă vitamina D te expun unui risc mai mare de a te îmbolnăvi, susțin cercetătorii de la Harvard.

Dacă vrei să te bucuri de zilele de iarnă - în casă sau pe pârtia de schi - trebuie să știi cum să te protejezi împotriva microbilor și a virozelor, frecvente în această perioadă. Iată câteva sfaturi care vor ține răceala departe de tine și de membrii familiei tale.

1. Spală-te des pe mâini

Poți intra în contact cu microbi și bacterii foarte ușor: în aglomerația din metrou sau autobuz, atunci când îmbrățișezi sau saluți o persoană bolnavă sau când atingi obiecte cu risc mare de contaminare, precum clanța de la baie sau butonul de la lift.

Pentru a împiedica răspândirea microbilor este important să te speli des pe mâini, folosind săpun și apă caldă. Poți purta în geantă și un gel antibacterian, pentru situațiile în care nu poți ajunge prea repede într-o baie, ca să te speli pe mâini.

2. Stai acasă dacă te simți rău

Uneori nu e suficient să iei câteva pastile ca să treci cu bine peste o viroză sau o gripă, așa că nu-ți forța norocul. Dacă te duci la muncă riști să îți agravezi simptomele bolii și, în plus, să-i îmbolnăvești și pe alții.

Cel mai bun lucru pe care îl poți face este să iei legătura cu medicul tău de familie și să-i ceri să te programeze la un consult. Dacă lucrurile iau o turnură neplăcută, va trebui să rămâi acasă o perioadă mai îndelungată de timp. Interesează-te în ce condiții îți poți lua liber, care este procedura legală în acest caz și care este durata maxima a concediului medical.

3. Aerisește des spațiul în care te afli

Iarna este sezonul în care petrecem cel mai mult timp în casă, ceea ce nu este neapărat un lucru bun, chiar dacă ne ține departe de viscol, frig și viroze. Aerul din casă poate deveni nesănătos dacă nu aerisești suficient de des locuința, pentru că devine un mediu propice pentru dezvoltarea microbilor și bacteriilor.

Chiar dacă ești acasă sau la birou, pune o haină mai groasă pe tine și deschide geamul pentru a lăsa aerul curat să intre. O altă soluție pe termen lung poate fi instalarea unui purificator de aer în casă. De asemenea, poți faci plimbări scurte în natură, pentru a lua o gură de aer rece, dar proaspăt.

4. Suplimentează nivelul de vitamina D din organism

Un studiu publicat în British Journal of Nutrition demonstrează că există o legătură între un nivel scăzut de vitamina D și problemele respiratorii. Vitamina D este produsă în mod natural de corpul nostru atunci când este expus la lumina soarelui.

Deoarece iarna ziua durează mai puțin și nu apuci să petreci destul timp la soare, trebuie să suplimentezi aportul de vitamina D prin alimentație. Pentru a preveni îmbolnăvirea, consumă alimente bogate în această vitamină precum ton, somon, vită, brânză și ouă.

5. Asigură-te că ai un somn odihnitor

Pentru a avea un sistem imunitar puternic, este important să ai un somn odihnitor, susține un studiu despre legătura dintre somn și sistemul imunitar. Somnul este perioada în care corpul se regenerează, dar multe persoane suferă de insomnie iarna, din cauza diferențelor majore de durată între noapte și zi.

Pentru a putea dormi liniștit, creează mediul propice pentru asta: renunță la televizor sau laptop cu cel puțin o oră înainte de culcare; citește mai bine o carte. În plus, evită să consumi zahăr în orice formă seara deoarece îți va oferi energie și nu te vei putea odihni bine.

Iarna este perioada în care sistemul tău imunitar este mai slăbit și există riscul să te îmbolnăvești ușor. Dacă vrei să treci de sezonul friguros fără griji, este important să iei câteva măsuri precum spălatul des pe mâini, suplimentarea dietei cu vitamina D și aerisirea spațiilor în care te afli.



facebook whatsapp twitter pinterest
10 ANI FĂRĂ MICHAEL JACKSON

vezi mai multe