Live acumX Factor
Prime Time 20:30X Factor

Sfaturi pentru preparate la grătar delicioase

A face un grătar – la tine acasă, în curte sau undeva la iarbă verde – este aproape un ritual. Cei mai mulți asociază mâncarea la grătar cu distracția și relaxarea, cu timpul liber petrecut cu cei dragi. În această perioadă este cel mai bine să respecți tradiția, dar la tine acasă, în curte, iar petrecerea să fie în familie, pentru siguranța tuturor.

Sfaturi pentru preparate la grătar delicioase

Dar indiferent care este locul ales pentru a-l pregăti, toate aceste recomandări vor face ca totul să fie mai gustos, mai sănătos și chiar mai simplu de realizat. Se poate spune că acestea sunt sfaturile care pot face din grătarul la iarbă verde o artă!

Cărbuni sau lemne?

Este o mare diferență de gust și aromă între alimentele preparate la un grătar cu cărbuni și la unul cu lemne, asta pentru că temperatura degajată este diferită. Cărbunii generează căldură mai multă, iar lemnele, mai puțină. Lemnul de fag degajă temperaturi similare cu cele produse de cărbuni, iar cel de brad, unele mult mai scăzute. Lemnul de brad conferă preparatelor un gust special și o aromă cu totul aparte și este perfect pentru carne de pui, pește, fructe și legume.

Contează foarte mult și ce fel de gratare alegi, pentru că modul în care le vei folosi vor determina gustul preparatelor. Cărbunii sunt buni pentru a prepara carne, iar lemnul se potrivește mai bine pentru legume și fructe. Însă poți folosi o zonă cu cărbuni și alta cu lemne, iar în felul acesta ai varianta ideală. O soluție bună este să combini cărbunii cu lemn de brad.

Nu folosi niciodată combustibili precum benzină sau motorină pentru a aprinde grill-ul, deoarece mirosul se va transmite preparatelor. Grătarul este bun de folosit când focul s-a stins și a rămas doar un strat de jar acoperit cu o pulbere albă de cenușă.

Nu omite accesoriile

Accesoriile pentru grătar sunt esențiale. Ele te ajută să manevrezi preparatele eficient, exact la momentul potrivit. Sunt câteva lucruri esențiale care nu trebuie să lipsească amatorilor de grill în aer liber:

  • Mănușa rezistentă la temperatură, lungă până la cot. Este cea care te va ajuta să umbli deasupra jarului fără probleme, exact atunci când trebuie;
  • Peria pentru curațat. Este importantă când treci de la o categorie la alta de alimente, dar și atunci când vrei să cureți grill-ul;
  • Nu uita de furculițele și lopățelele cu coadă lungă care sunt absolut necesare pentru a întoarce sau schimba preparatele pe grătar:
  • O sticlă cu pulverizator, eventual al cărui jet să fie reglabil pentru a stinge limbile de foc, ca urmare a picurării grăsimilor în jar. Este utilă, dar mai ales este sănătoasă, pentru că eviți formarea unor compuși toxici prin arderea alimentelor cu flacără.

Marinează carnea

Expunerea cărnii, indiferent de tipul ei, la flacără deschisă este foarte dăunătoare sănătății, pentru că se formează compuși toxici. Foarte gustoși, este drept, dar toxici. Se poate însă evita apariția acestora prin procedeul de marinare a cărnii pentru grătar. Iar cele mai bune marinade se prepară cu foarte puțin ulei și bere neagră, pentru că aceasta din urmă scoate în evidență gustul specific al preparatelor la grătar.

O marinadă care face carnea la grătar sănătoasă trebuie să conțină trei categorii de ingrediente: ulei (care poate să fie de măsline, de rapiță sau de floarea soarelui), condimente (sare, muștar, piper, ierburi aromate, uscate sau proaspete, usturoi, ceapă și rozmarin) și un acid (suc de lămâie, portocale, oțet balsamic, bere sau vin). Proporția este importantă. De regulă, acidul trebuie să reprezinte două părți din compoziție, uleiul o parte, iar condimentele, după gustul fiecăruia și după tipul de carne folosit. Contează foarte mult și cât timp va sta carnea în marinadă. Intervalul ideal este de 24 de ore, dar nu mai puțin de două ore.

Carnea de vită și cea de vânat poate sta și 48 de ore la marinadă, iar cea de pui și curcan este bună și după 8-10 ore. Carnea marinată este mult mai fragedă, mai gustoasă și cu mai puține efecte toxice atunci când este făcută la grătar.

Reguli pentru grătar sănătos

Marinarea cărnii este cea mai importantă dintre regulile unui grătar sănătos, dar nu singura. Ține cont și de cele de mai jos pentru a evita efectele nedorite ale preparatelor la grătar, mai ales dacă sunt consumate în mod frecvent:

  • Nu folosi grătarul dacă este murdar. Impuritățile rămase sunt extrem de toxice și trebuie foarte bine curățat. Curăță cu atenție grill-ul și când treci de la o categorie la alta de alimente;
  • Unge bine grătarul cu puțină slănină, piele de pui sau cu o ceapă înainte de a pune prima tură de preparate;
  • Combină mereu carnea cu legume crude sau preparate la grătar și evită să mănânci pâine;
  • Evită pe cât posibil ca focul să atingă direct alimentele de pe grătar, iar grăsimea să ajungă pe jar, pentru că prin ardere rezultă substanţe foarte nocive;
  • Evită să folosești pe grătar alimente procesate în prealabil (cârnați, de exemplu). Aceștia conțin nitrați, care pe grătar se transformă și devin compuși extrem de toxici cu mare potențial cancerigen.

Se spune că cel mai bun grătar îl fac bărbații, dar pentru asta trebuie să se ocupe ei de tot. De la procurarea și prepararea ingredientelor, de la a aprinde grătarul, până la a pune masa și de la a curăța la final grill-ul, până la... spălatul vaselor.

Sursa foto: unsplash.com

Recomandari