Decizia celor din PSA, respectiv de la Citroën de a lansa o gama noua, una mai cu staif, premium, usor sportiva, ceva mai masculina, a fost luata cu multi ani in urma. Daca socotim retroactiv de la momentul lansarii DS3, adica 2009, cel putin 4 ani, necesari producerii de la zero a unui model nou, realizam ca lucrurile au fost extrem de atent gandite.
Primele rezultate se vad astazi, cand DS3 scoate din multime Citroën altfel decat au facut-o celebra suspensie hidraulica, titlurile WRC castigate de Loeb sau eticheta de masina de domnisoare aplicata vechiului C3.
Design
Designul este piatra de incercare a masinii, cireasa de pe tort, este marea calitate care face din acest model un eveniment ori de cate ori trece pe strada. Ce-i drept, combinatia de culori este foarte importanta.
Marturiile trecatorilor arata ca masina de test galben-negru a atras imediat atentia, in vreme ce alte culori au trecut neobservate. Cert este ca nu multe automobile au reusit sa suscite atatea priviri galese, comentarii pozitive si, nu de putine ori, mersul impiedicat.
Am putea compara cu Fiat 500, ori poate cu unele decapotabile. Diferenta ar consta in abordarea stilistica a celor de la Citroën. Desi exista o cerere mare pentru liniile retro, francezii au renuntat sa mai incerce acest segment si au trecut la un atac modern, high-tech, creat nu pentru nostalgici, ci pentru amatorii de futurism. Asa se face ca masina, cu o caroserie exclusiv coupé, are un stalp spate atipic, trapezoidal, unghiuri ale siluetei agresive, geometrice, dar si faruri suprastilizate, in acelasi ritm geometric.
Pe undeva, printre gene, daca lasi privirea sa scape neglijenta, parca ceva iti aminteste de un MINI, dar jur ca nu exista niciun argument sa spun acest lucru. Desi poate acoperisul negru (sau cu detalii bicolore) ar fi un semn. Dar in niciun caz nu-ti dai seama ca unele componente provin de la C3.
Confort
Interiorul reprezinta o declaratie de intentie premium, cu materiale alese cu grija. Nimic nu pare sa fi scapat din atentia designerilor, desi C5 arata cu certitudine mult mai elegant. Probabil „de vina" este acea tusa sport, introdusa cu buna stiinta, cea care trebuie sa faca diferenta intre gama curenta (vezi C3), unde clientela feminina este mai preponderenta, si noua gama DS, destinata mai mult barbatilor. Desi parca tot femeile au fost cele care au intors capetele mai des.
Elementele ce marcheaza sunt la tot pasul. Scaunele ergonomice sunt primele si cele mai importante. Confortabile, dar eficiente in scopul lor, mult peste cele din Fiat 500 de exemplu, acestea imbina nevoia de „imbratisare" pentru un stil de condus sportiv cu confortul oferit sezutului si coloanei vertebrale. Celelalte repere, pedalele de aluminiu, volanul cu insertie metalica, schimbatorul, sunt mai mult estetice si mai putin utile.
In fine, consola centrala curge foarte frumos si imbraca intr-un plastic negru stralucitor (putin cam prea lucios) comenzile AC si pe cele ale navigatiei. Aceasta, daca este prezenta, este integrata in plansa superioara, vopsita de asemenea glossy, asa cum se intampla si la Fiat 500, dar ea poate fi personalizata in diferite texturi. In rest, spatiile sunt destul de limitate, tipic pentru o masina din clasa supermini, dar cu mai mult loc in spate decat Mini, cel putin aparent.
Performante
Motorul de pe modelul test a fost 1.6 THP, de 150 CP, specific versiunii de echipare Sport Chic. Prea multe nu pot spune despre acest propulsor: nervos, capabil sa creeze senzatii tari si foarte bine asortat cu intreaga masina. Surprinzator de placut, desi este acelasi propulsor utilizat de Mini, ca urmare a colaborarii dintre PSA si BMW. Rezultatul puterii si cuplului se pot concretiza intr-o singura valoare: acceleratia de 7,3 secunde de la 0 la 100 km/h. Dar senzatiile beneficiaza si de o suspensie si directie superioare lui C3, comparabile cu cele din celebrul Mini Cooper.
Ca o concluzie, putem spune ca Citroën DS3 nu este o masina ieftina, dar isi merita banii. Incepe de la 14.790 de euro cu taxe cu tot, dar pretul creste pe masura ce optionalele o fac tot mai frumoasa si mai puternica. Modelul testat costa peste 22.000 de euro, dar versiunea Sport Chic incepe de la 19.190 de euro.
Principalii concurenti se comporta diferit la acest capitol. Fiat 500 este mai ieftina, desi personalizata se apropie si ea de 20.000 de euro, inclusiv in varianta Abarth. Mini se plaseaza in acelasi segment de preturi, poate o idee mai scump in Romania fata de modelul Citroën.
Detalii tehnice
Motor: 1.6 THP
Putere maxima: 150 CP/6.000 rpm
Cuplu maxim: 240 Nm/1.400 rpm
Viteza maxima: 214 km/h
Acceleratie (0-100 km/h): 7,3 s
Consum mediu: 6,7 l/100 km
Lungime: 3,94 metri
Latime: 1,71 metri
Inaltime: 1,55 metri
Pret: 19.190 euro
sursa: Saptamana Financiara
FOTO / BMW seria 5 Touring, prezentat oficial... Infiniti, cu ochii larg inchisi...