Opel Astra I - cum este codata aceasta generatie - a aparut pe lume mai devreme decat ar fi fost firesc, asemenea rivalului sau de-o viata, Golf. Dupa ce Astra H fusese lansata in 2004, nimeni nu se astepta ca o noua generatie sa apara mai devreme de 2011-2012. Totusi acest lucru s-a intamplat, iar motivele reale nu sunt cunoscute marelui public. Am putea specula insa unul: finalizarea platformei Delta II, una extrem de bine pusa la punct si aplicata cu succes pe un model important, Chevrolet Cruze, dar si pe alte doua proiecte in derulare, Chevrolet Volt si Opel Ampera.
Unul dintre scopurile crearii platformei era reducerea de costuri, iar fabricarea noii Astra avea o logica. Ceea ce a rezultat a fost insa peste asteptari. Dupa Insignia, apreciata unanim, dar si dupa criza General Motors, urmata de momentele dramatice de la Opel, aparitia noii Astra a surprins placut.
Design
Designul Astra poate fi incadrat cu usurinta in categoria descrisa de Walter de Silva drept „overdesign", dar fara a avea pacatele celor mai multe din aceasta categorie. Plina de emotie, cu detalii nenumarate, aspectul si proportiile masinii sunt greu de criticat. Pare a fi facuta special pentru a fi apreciata de generatia tanara, pentru a transmite dinamism, pentru a sublinia trasaturile sale moderne si nu neaparat avangardiste. Pe ansamblu, stilul poate fi comparat cu cel al Renault Mégane ori poate Mazda 3, dar si cu clasicul deja Seat Leon. Si la interior, stilul de design se regaseste la fel de intens, cu forme, linii, materiale si suprafete bine armonizate, care dau o senzatie puternica de calitate si confort.
Interiorul propriu-zis are avantaje care tin de spatiu si de confort. Spatiile au fost cautate cu mare atentie, in locuri mai mult sau mai putin ascunse pentru tot felul de nimicuri pe care soferii le tin prin masina. Confortul vine din ergonomia scaunelor, certificate de o organizatie specializata, dar si din arhitectura habitaclului. Exista si mici scapari, cum sunt locurile de pahare, in care este asezata insa scrumiera.
Performante
Motorul testat de noi va fi, probabil, un hit. Are cam toate caracteristicile pentru a fi cerut: e diesel, 1.7 litri, consuma putin (valoarea in regim urban este de 5,7 l/100 km, iar noi am obtinut 5,9 l), are parametri de performanta acceptabili si se misca destul de flexibil. Dezavantajele sale sunt tipice pentru un diesel: zgomot mare, cuplu scazut la turatii sub 3.000, limitat intr-un regim de mers mai sportiv. Dar pentru majoritatea utilizatorilor sunt detalii care nu afecteaza stilul de mers normal. De aceea motorul merita luat in seama la cumparare, insa vorbim despre cel de 125 CP, botezat DTR, nu de cel de 110 CP provenit de la vechea generatie.
Cat despre comportamentul dinamic, pe sosea, Opel Astra se ridica si, pe alocuri, chiar depaseste cam ce este mai bun pe piata in acest segment. Sasiul si suspensia, chiar si cele standard, sunt bine rigidizate, gratie si inovatiei Watt's Link, pe puntea spate, iar daca adaugam optionalul sasiu FlexRide avem un comportament de-a dreptul sportiv.
Dotari
In fine, nu trebuie omise dotarile standard ale noii Astra, despre care am mai scris si care ridica inca o data nivelul in acest segment, dedicat deopotriva tinerilor si familistilor, cu bugete medii spre mari. Pe langa echipamentele de confort, precum aerul conditionat sau CD-ul, oglinzile si geamurile electrice, avem elementele de siguranta, cu ESP, patru airbaguri (mai putine decat la concurenta) si sistemul de eliberare a pedalelor. Cel mai ieftin Astra diesel costa 16.450 de euro, cu TVA cu tot, dar cel mai ieftin 1.7 de 125 CP e 17.650 de euro, intr-o echipare superioara si mai bine dotata. Masina testata a fost un Cosmo, cu superdotari premium, inclusiv Navi, bluetooth, xenon, FlexRide, care i-au ridicat confortul enorm, dar si pretul la 25.250 de euro.
Detalii tehnice
Motor: 1.7 DTR diesel
Putere maxima: 125 CP/4.000 rpm
Cuplu maxim: 280 Nm/2.300 rpm
Viteza maxima: 195 km/h
Acceleratie (0-100 km/h): 11,5 s
Consum mediu: 4,7 l/100 km
Lungime: 4,41 metri
Latime: 1,81 metri
Inaltime: 1,51 metri
Pret: 17.650 euro
sursa: sfin.ro
Drive Test: Cu Porsche Cayenne S in Grecia... Egipt: X-Fighters pe sub “nasul” Sfinxului...