Conform unui proiect al MAI, examenul pentru obtinerea permisului de conducere a motocicletei, respectiv pentru categoria "A" (motociclete) si subcategoria "A1" (motocicleta usoara cu o capacitate care nu depaseste 125 cm3 si o putere de cel mult 11 kW), va include, de anul viitor, si proba practica in traseu. "Modificarile propuse creeaza cadrul normativ pentru operationalizarea prevederilor Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere referitoare la verificarea comportamentului in trafic a candidatilor la obtinerea permisului de conducere din categoria A si A1, incepand cu data de 19 ianuarie 2013", se arata in nota de fundamentare a proiectului Hotararii Guvernului pentru modificarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1391/2006.
Potrivit proiectului, care se afla in dezbatere publica timp de 20 de zile, examenul pentru obtinerea permisului de conducere va consta in:
a) proba teoretica, de cunoastere a reglementarii circulatiei rutiere, a notiunilor elementare de mecanica si a notiunilor de prim ajutor. Examinarea la proba teoretica se poate face, in conditiile legii, in limba minoritatii nationale sau intr-o limba de circulatie internationala, potrivit solicitarii celui examinat
b) proba practica de conducere in poligon, pentru vehiculele din categoria A si subcategoria A1
c) proba practica de conducere a autovehiculului in traseu, corespunzatoare categoriei de permis solicitat.
Sigur, unii vor fi tentati sa conteste introducerea traseului in cazul "motoarelor", dar acest test este extrem de important. Chiar mai important decat in cazul soferilor, pentru ca motociclistii sunt mult mai expusi. Daca, incepator fiind, te sperii la volan, poti sifona putin tabla masinii, de exemplu. Pe doua roti insa, la ce mai mica miscare iti pui viata in pericol. De asemenea, o mare parte dintre cei care dau de permis de motocicleta nu sunt si soferi. Si intr-un fel se petrec lucrurile in poligon, si altfel pe strada. Daca acest proiect va fi adoptat, propabil, se va modifica si programa scolilor moto, prin introducerea unor ore de mers in trafic, cu intructorul la spate.
Traseul pentru obtinerea permisului moto nu este o premiera, testul in trafic fiind dat de motociclisti acum peste 30 de ani.
Foto: Intactimages