Ultima situatie APIA privind vanzarile de autoturisme din Romania anunta un volum total de 9.687 de autoturisme livrate de dealeri in luna mai, ceea ce ridica la 32.903 volumul din acest an.
Valorile sunt mai mari fata de cele privind inmatricularile, pe de o parte din cauza intarzierii de pana la 30 de zile la inmatricularea unui vehicul, pe de alta parte ca urmare a posibilitatii livrarilor efectuate in afara granitelor pentru unele marci.
Desi livrarile sunt mai mari decat inmatricularile, acestea raman mai mici decat nivelul din luna mai 2010, respectiv decat in primele cinci luni ale anului trecut. In acest moment, scaderea din anul anterior s-a accentuat, procentual fiind vorba despre un nivel mai mic cu 40% fata de 2009, un an oricum in scadere fata de 2007 si 2008.
Pe scurt, industria auto se confrunta cu o continuare a crizei, generata in mare parte de incapacitatea guvernului de a mentine o continuitate in taxare si in mecanismul de subventionare de tip ,,Rabla".
Altfel spus, in cazul in care nu ar fi existat modificari repetate ale taxei de inmatriculare si nici amanari ale punerii in practica a programului ,,Rabla 2011", existau sanse reale ca piata sa se mentina si chiar sa creasca usor in acest an. Pe de alta parte, conditiile economice si financiare dificile (creditarea greu accesibila, incertitudinea privind locurile de munca, cursul valutar nepredictibil si altele) au tinut si mai departe populatia de showroomuri.
Au scazut productia si exportul
Din punctul de vedere al jucatorilor din piata, cea mai afectata companie ramane Dacia, contaminata parca de deciziile proaste luate de guvern.
Vanzarile interne ale marcii de la Colibasi au scazut fata de luna mai a anului trecut, chiar daca sunt un pic mai bune decat in aprilie. La Dacia se pare ca totul merge prost, deoarece si productia si exportul sunt in scadere, afectate de cererea mult mai scazuta din doua dintre cele mai importante piete, Franta si Germania. Daca in luna mai pierderea a fost de numai 8,5% la livrari, pe intreg anul Dacia a vandut cu 28% mai putine autoturisme.
La import VW este cea mai vanduta
Rezultatele la marcile de import nu sunt atat de slabe, dar raman si aici pe minus. Scaderea pe primele cinci luni este de 10,7%, in timp ce pe luna mai este cu 9,2% mai mica. Cea mai vanduta marca de import ramane Volkswagen, care si creste fata de anul trecut, cu un procent consistent, 19,9%, ajungand aproape de 1.000 de vehicule. La mica distanta se afla cealalta marca din grup, Skoda, cu peste 800 de vehicule si o crestere de 14%.
Renault, candva cel mai mare importator, se afla pe locul al treilea, dar nu se simte bine nici pe aceasta pozitie, fiind in scadere vertiginoasa, cu 25,9%, fata de 2010. Celelalte marci, in ordine, sunt Ford (-46%), Opel (-4,4%), Hyundai (-43,3%), Chevrolet (-30,7%), Peugeot (+2,6%), Toyota (-10,5%) si Suzuki (+8,3%).
Pe modele, raportul APIA arata ca autoturismele cele mai cerute au fost Skoda Octavia, in crestere, VW Golf, de asemenea pe plus fata de 2010, urmate de Renault Clio (Clio III + Symbol), Opel Astra, Chevrolet Aveo, VW Polo, VW Passat, Ford Fiesta, Suzuki SX4 si Renault Fluence, toate cu exceptia Passat si SX4 fiind in pierdere de cumparatori.
Sursa: Financiarul
Foto: Intactimages
VIDEO! Superintrecere: Nissan GT-R versus Aprilia RSV4... VIDEO! Silverstone: Vezi cine este cel mai tare vegetarian TopGear!...