Antena Căutare

Test comparativ intre MINI Cooper SD, Volkswagen Scirocco TDI si Citroen - DS3 1.6 HDi DSport

Ironia truismului, prima parte: nu poti multumi pe toata lumea, tot timpul. Pe de o parte, esti tu, care iti doresti un coupe nepractic, dar delicios la condus, preferabil cu motor V8 si humidor integrat pentru tigari de foi. In cealalta parte, ai familia, care are nevoie de ceva in care sa bage multe lucruri, usor si fara prea multa gimnastica de contorsionist. Mai exista contabilul, care ar vrea sa ai o masina ce functioneaza cu apa, nu polueaza deloc si tripleaza toate scutirile de taxe de la stat. Nimic din toate astea nu se va intampla. Pentru ca, si asta-i partea a doua a ironiei truismului, in viata trebuie sa faci destul de multe compromisuri.

O ideologie inventata probabil de budisti, care promoveaza lipsurile si restrictiile, dar pe care toti trebuie sa o urmam: ne trebuie doar putina fantezie care sa sustina cruda realitate.

In industria auto, asta se traduce printr-o masina care arata bine, care incurajeaza mersul spre casa pe drumuri intortocheate si care ofera, cat de cat, putina practicitate. Oh, si e ieftina de asigurat, are impozite mici si emite mai putin de 120 g CO2/100km. Suna ca o lista pentru Mos Craciun. Adica usor imposibila.

Asta, pana acum. MINI tocmai a lansat Cooper SD, VW - Scirocco Bluemotion TDI si Citroen - DS3 1.6 HDi DSport. Toate sunt hatchback-uri in trei usi, destul de dinamice si cu manevrabilitate decenta, arata stilat, au un consum declarat de 4,6 l/100km si emit mai putin de 120g CO2/km. Patru litri si putin pentru o suta de kilometri!

Aceasta afirmatie face ca sprancenele de la TopGear sa se ridice neincrezatoare si suspicioase. Experientele anterioare ne sunt martore ca, daca profiti si te bucuri de abilitatile dinamice ale unei masini, esti frapat si intristat de discrepanta dintre consumul declarat de producator si cifrele aratate de pompa de combustibil. Si, oricum, asta inseamna ca, daca vrei sa bifezi atat de multe capitole, risti sa te pierzi undeva pe parcurs.

Articolul continuă după reclamă

Rog pe cei care au trisat cel putin o data in viata sa ridice mana dreapta...

MINI Cooper SD este cea mai noua aparitie, afisand emblema "Cooper S" pe care o intalnim si pe alte modele ale gamei, doar ca este diesel. Ceea ce sugereaza economie in fata distractiei, zgarcenie in fata generozitatii. Dar gratie motorului imprumutat de la taticul BMW, de 2.0 litri si 143 CP, Cooper SD atinge 100 km/h in opt secunde, iar viteza maxima este 229 km/h - foarte aproape de performantele unui MINI pe benzina. Si toate astea cu un consum de 4,3 l/100km si 114 g/km de CO2. Asa ca noul MINI incepe sa arate mai serios, mai sobru, o imagine dupa care tanjea de ceva vreme. Dar ramane in continuare o masinuta amuzanta, fara concurenti directi, care costa 21.500 de euro. Dar ai grija ca, daca te apuca bifatul pe lista de optionale, vei ajunge sa platesti destul de scump acest exercitiu. O masina precum cea pe care am testat-o, care avea totul bifat, te va lichida imediat de 27.600 de euro (in Anglia).

Pe de alta parte, noul VW Scirocco Bluemotion este foarte scump chiar si in versiunea standard (25.500 de euro), insa dotarile sunt generoase. Daca adaugi doar alte cateva echipamente de bun-simt, asa cum are masina din poze, ajungi la 27.750 de euro - care te arunca direct pe acelasi etaj cu MINI. Este usor mai sofisticat, nu atat de expresiv ca acesta, dar pentru ca Scirocco arata zvelt si se comporta decent indiferent de motorizare, devenim brusc interesati de cei 140 CP, care duc masina la 100km/h in 9,3 secunde si la o viteza maxima de 206 km/h. Mai inceata decat MINI, iar scuza consta in masa: 1.379 kg la VW versus 1.225 kg la britanica.

Dar daca urmaresti masa redusa, care arata bine si mai este si eficienta, atunci nu ai cum sa ignori Citroenul DS3 1.6 HDi DSport. Micul Citroen este inferior ca putere (doar 110 CP), este mai incet (reuseste 0-100 km/h in aproape 10 secunde), dar este si mult mai usor: 1.050 kg. Ceea ce inseamna ca se simte mult mai plina de viata decat o sugereaza cifrele. Si, foarte important, are un pret care le umileste pe celelalte doua: doar 19.000 de euro in varianta standard, si 20.800 de euro pentru masina testata. O gramada de masina chic pentru o suma rezonabila. Nu este chiar ieftina, dar nu-i rau deloc la bani.

Dar oare fac si treaba? Ca sa verificam, am organizat, in cel mai tipic stil TopGear, o tura pe drumuri normale, pe sosele nationale, pe autostrazi, prin oras si, la final, am pregatit cateva rute virajate prin minunatul tinut al Tarii Galilor. De aratat bine, toate trei arata bine, insa e timpul sa vedem daca se ridica la nivelul promisiunilor din brosurile de prezentare.

Primul pas: o analiza a rezervoarelor. In lumea reala, nu conteaza prea mult cat reusesti sa obtii ca medie de consum, daca trebuie sa te tot opresti pentru realimentari. MINI este cel mai usor de umplut: cu doar 40 de litri pentru un plin, bordul afiseaza o autonomie de 685 de kilometri. Buna, dar nu extraordinara. Urmeaza DS3, cu un rezervor mai rezonabil, de 48 de litri si cu o autonomie de 816 kilometri. Chiar si asa, Scirocco castiga cu cei 55 de litri ai sai si cu autonomia anuntata de 856 de kilometri, bazata in principal pe cei cativa kilometri condusi anterior.

Ne punem pe drum, cu viteza mica, limitata de drumurile cu o singura banda pe sens, si observam ca autonomiile au crescut simtitor, datorita, in mare, motoarelor diesel cu cuplu rezonabil, care fac ca totul sa para usor. Poate ca este plictisitor, dar, daca sunt conduse cu grija, cele trei masini par ca mai degraba sorb cu paiul decat sa suga cu polonicul, si fac asta cu o lejeritate remarcabila. DS3 se simte mai usor si mai micut decat colegul MINI, dar ambele sunt departe de abilitatea lui Scirocco de a te duce multi kilometri intr-un confort deosebit.

De fapt, se simte ca un Golf 5, pe care de altfel este si bazat: calm, confortabil si capabil, mai ales cu suspensia adaptiva setata in modul Confort. Atat MINI, cat si Citroen, desi nu evita mersul pe autostrada, par un pic nesigure si usuratice. In schimb, compenseaza prin eficienta, pentru ca au nevoie de foarte putina apasare pe acceleratie pentru a pune la treaba puterea turbinelor. La DS3 va trebui sa retrogradezi o treapta pentru depasiri, in timp ce MINI si VW trag de minune si in viteza a sasea. Dar, in general, toate trei sunt excelente la drumuri lungi, mai ales pentru ca sunt silentioase.

Dupa vreo 200 de kilometri de condus eficient si fara griji, a sosit momentul sa ne aruncam vitejeste in traficul urban din Birmingham. La primul semafor, atat MINI, cat si Scirocco isi opresc automat motoarele, pentru ca au in dotare pachete de eficienta care prevad sisteme Stop&Start si de regenerare a energiei la franare. Dotate cu transmisii manuale - motoarele pornesc imediat ce soferul atinge pedala de ambreiaj - sistemele Stop&Start lucreaza exceptional si opritul motoarelor in trafic devine rapid un soi de obisnuinta. Dupa doua ore de plimbare prin oras, MINI si Scirocco indica 5,1 l/100km si, respectiv, 5,5 l/100km. Al naibii de impresionant pentru un consum urban.

Micul DS3 nu are functie Stop&Start sau regenerarea energiei la franare, dar oricum nu pare sa-i pese - Citroenul nu numai ca primeste cea mai mare atentie din partea trecatorilor, dar mai si reuseste un consum de 4,6 l/100km, pe exact aceeasi ruta pe care au mers celelalte doua. Si asta este cu adevarat impresionant.

Si MINI straluceste prin oras: cuplul motor disponibil la turatii reduse si un sunet placut al esapamentului il fac destul de interesant pentru rute urbane. Adauga la asta directia de o precizie chirurgicala si suspensia ferma si vei constata ca MINI este exact masina de care ai nevoie ca sa ajungi dintr-un cartier in altul.

Scirocco? E ok. Dar se simte mai mare si mai putin deosebit decat celelalte. Poate si mai putin impunator. Nu-i nimic gresit cu asta, dar unghiurile moarte cauzate de forma de coupe par mai mari in oras, ceea ce il fac mai putin manevrabil in aglomeratie.

Gata cu orasul, este timpul pentru drumurile din Tara Galilor. La urma urmei, daca se conduc pe serpentine la fel de usor ca o turma de oi, atunci nu indeplinesc cel mai important criteriu al compromisului. Asa ca o luam spre vest si ii dam bice.

Scopul este sa...aaa... „avansam intr-o maniera deosebita" si sa vedem, in acelasi timp, ce mai ramane din cifrele de consum ale tripletei. Si cel mai bun loc pentru a face asta este in Tara Galilor. Ingust si virajat, deschis si inclinat, peisajul galic reprezinta o panza minunata pe care sa pictam cateva rotocoale de fum de motor diesel.

Cel mai important este faptul ca toate cele trei masini sunt distractive. Nu ai cum sa nu te simti bine: schimba o treapta de viteza in sus, apreciaza cuplul disponibil jos in loc sa turezi motorul spre zona de limitare si vei avea imediat un zambet pe fata. Nu este ranjetul crispat pe care il ai intr-un hot hatch sau intr-un sedan rapid, dar cu siguranta te simti foarte bine.

Scirocco, asa cum ne-a obisnuit pana acum, se comporta impecabil, amortizand denivelarile chiar si in modul Sport. Iar pentru a corecta supravirarea este necesar doar sa ridici putin piciorul din acceleratie. Mai degraba constanta decat rapida, lasa o impresie placuta de distractie sobra. DS3-ul nu ramane deloc in urma si este destul de nervoasa si vioaie, desi pare un pic mai inalta in aceasta companie. Sunetul motorului este cel mai apropiat de diesel, reactioneaza cu cea mai mare intarziere si solicita mai mult efort. Insa sasiul este o placere si, din nou, pe fata soferului isi face aparitia zambetul satisfacut.

Insa MINI este cel care le da la o parte pe toate, si asta se pare ca are legatura cu emblema Cooper S. O apasare pe butonul Sport inseamna ca directia incepe sa comunice imediat cu scaunele, iar motorul tiuie (pe bune) pe intreaga plaja de turatii. SD-ul este un indiciu puternic a ceea ce vrea MINI sa reprezinte. Si este senzational.

Ne-am petrecut jumatate de zi cu acceleratiile la podea si am condus ca huliganii doar pentru ca era foarte distractiv. Si chiar nu ne asteptam la asta. La sfarsitul fugarelii, MINI SD inregistra un respectabil consum de 6,1 l/100km, Scirocco Bluemotion, un apropiat 6,2 l/100km, iar DS3-ul HDi un cinstit 5,3 l/100km. Media totala pentru primele doua a fost 6 l/100km, iar pentru ultima, 5 l/100km.

Noi am pleca acasa cu MINI. Combinatia dintre distractia de pe drum, abilitatea urbana si vibratiile originale de Cooper fac din aceasta masina un autoturism diesel care te face sa-l placi la fel cum iti place contabilitatea. Dar, cu riscul de a discuta iar despre un cliseu al truismului (partea a treia), MINI nu este o masina rea. Pentru ca nu trebuie sa te mai imparti intre ce vrei si ce ai nevoie.

Vezi galeria foto de mai jos, preluata de pe topgear.ro!

sursa: topgear

VIDEO! Viitorul industriei auto: masinile electrice cu incarcare wireless... Toyota a coborat pe locul 3 la vanzari, dupa VW si GM...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 22 noiembrie 2024. Mihai Găinușă și Oana Paraschiv luptă pentru visul lui Tudor de a ajunge un mare pianist
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 22 noiembrie 2024. Mihai Găinușă și Oana Paraschiv luptă pentru visul lui Tudor de a ajunge un mare pianist Vineri, 22.11.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x