In prezent, exista aproximativ 15 firme dedicate domeniului public affairs/lobby, dintre care opt sunt si inscrise in Asociatia Registrul Roman de Lobby. Chiar daca activitatea de lobby se practica inca din 1990, cele mai multe societati dedicate functioneaza de aproximativ patru ani, odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.
In 2010, domeniul a crescut cu aproximativ 10%, iar anul acesta firmele de profil asteapta venituri in crestere cu pana la 35%.
Potentialul pietei de public affairs/ lobby este undeva la 40-50 de milioane de euro anual, iar aproximativ 10% din aceasta suma reprezinta veniturile agentiilor de lobby, restul sunt venituri inregistrate de organizatii nonguvernamentale, asociatii profesionale de business, companii de comunicare, declara Corina Vintan, Managing Director Links Associates.
Avand in vedere ca acest domeniu nu este monitorizat, estimarile facute de principalii jucatori difera. Astfel, Alex Serban, Senior Partner la Serban&Musneci Associates, vede potentialul pietei la aproximativ 10 milioane de euro, cu mentiunea ca aceasta este slab definita si ca exista suprapuneri semnificative intre alte profesii care practica lobby ca parte a serviciilor lor si multi lobbysti care desfasoara si alte activitati: consultanta financiara, dezvoltarea afacerilor.
„Desi nu au fost inca publicate bilanturile pe 2010, ne asteptam ca ponderea serviciilor profesioniste ale firmelor de consultanta de public affairs sa fi fost in crestere, de la aproximativ 5% in 2008 la circa 10% in 2010", spune Laura Florea, presedinte al Asociatiei Registrul Roman de Lobby (ARRL) si Managing Partner al Point Public Affairs.
Tot articolul, in Financiarul
Rata restantelor la credite a crescut de patru ori in ultimii doi ani, la 6,9%... Comisia Europeana ne-a cerut sa liberalizam preturile la curent si gaze...