Comentand deciziile adoptate la ultimul summit UE de liderii tarilor membre, Roubini crede ca respectivele hotarari „nu inseamna mai nimic, doar ca Europa si-a cumparat un ragaz de timp. Intr-o prima faza, bursele vor creste, dar aceasta perioada de acalmie nu va dura la nesfarsit. Ne indreptam spre un moment critic”, crede expertul american.
In opinia lui, „devine tot mai clar ca actualele abordari vor conduce la dezechilibru. Germania spera ca Italia si Spania vor depasi dificultatile, iar Grecia va ramane in zona euro. Dar situatia Italiei si a Spaniei se agraveaza, iar piata este convinsa ca fie se va crea o alianta bugetara si bancara, fie moneda unica va dispare”.
„Europa, afirma Roubini, nu mai are timp. E ca o masina care merge drept in zid cu viteza maxima. Ea trebuie intoarsa din drum”, estimeaza Roubini, precizand ca „zona euro are nevoie de o integrare mai puternica.
Intrebat cat timp va mai rezista moneda unica, profesorul american a declarat: „Intre trei si sase luni. Dupa care, Italia si Spania nu vor mai avea acces la pietele de capital”, anticipeaza Roubini. In ceea ce priveste destramarea zonei euro, sunt „50% sanse ca acest lucru sa se produca in urmatoarele 6–12 luni. In urmatorii 3–5 ani vor mai iesi cateva tari”.
Desigur, spune expertul, „Germania poate ramane impreuna cu Austria, Finlanda si Olanda, un nucleu care va continua sa reziste, dar acest lucru oricum va insemna dezintegrarea zonei euro”, precizeaza Roubini.
Este vinovata Germania de criza datoriilor? „Nu in totalitate, dar o parte din vina revine Germania”, sustine Roubini. „Berlinul a dorit sa-si vanda produsele la export cu orice pret, indiferent de situatia financiara a altor tari. Mergeti in Grecia si o sa vedeti ca aproape fiecare taximetrist are fie un BMW, fie un Mercedes nou, de parca v-ati afla in New York sau in alt oras la fel de bogat. Si-au permit grecii sa cumpere astfel de autoturisme? Nu. Dar a functionat un sistem de vanzare pe credit. A existat pana cand dobanzile au fost mici, iar pietele deschise. Orice locuitor putea achizitiona un BMW. Cine a fost de vina: grecii sau nemtii?”, intreaba retoric Roubini.