Cu ocazia reducerilor de Black Friday (Vinerea Neagra), InfoCons este alături de consumatori și a transmis câteva recomandări cu privire la cumpărăturile făcute online:
Nu uita, indiferent de promoție, ai aceleași drepturi. Un produs redus nu înseamnă și o reducere a drepturilor tale.
Dacă ai pățit ceva, InfoCons te ajută să îți recuperezi daunele morale și materiale, apelând la numărul de telefon 0219615 - Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
Totodată poți apela la telefonul consumatorilor al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – 0219551.
Anul acesta vine cu un plus pentru consumatori intrând în vigoare prevederile directivei europene, PE- CONS 83/19 – Directiva 98/6/CE care introduce articole noi cu privire la reduceri :
„Articolul 6a
(1) Orice notificare de reducere a prețului indică prețul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț.
(2) Prețul anterior înseamnă prețul cel mai scăzut practicat de comerciant pentru o perioadă de timp de cel puțin 30 de zile înainte de aplicarea reducerii de preț.”
InfoCons sfătuiește consumatorii care doresc să achiziționeze produse în perioada Black Friday să:
- monitorizeze timp de 30 de zile prețurile produsului pe care doresc să îl achiziționeze, pentru ca reducerea să fie una reală;
- verifice la momentul achiziției dacă produsul se află pe stoc;
- verifice dacă prețul afișat este integral (conține sau nu TVA);
- fie atenți dacă prețul include și costurile de livrare ale produsului ;
Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații:
- Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscala etc);
- Caracteristicile esențiale ale produsului;
- Pretul cu toate taxele incluse;
- Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
- Modalitatile de plata si de livrare;
- Perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
- Durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
- Existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
Într-un comunicat remis joi AGERPRES, și ANCOM face o serie de recomandări pentru cumpărăturile de Black Friday.
"De cele mai multe ori, în perioada de Black Friday, fiind presaţi de timp, utilizatorii se concentrează în special pe identificarea ofertelor cu preţuri mici, neglijând detaliile importante din spatele acestora. Prin urmare, ANCOM le recomandă utilizatorilor să aibă o atenţie sporită în perioadele cu reduceri, iar atunci când examinează produsele telecom, cum ar fi de exemplu abonamentele pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune care pot include echipamente precum smartphone, tabletă sau televizor cu o reducere substanţială, să urmărească următoarele aspecte: care este costul lunar al abonamentului care facilitează achiziţionarea echipamentelor la preţuri reduse sau gratuite; care este intervalul exact în care ar urma să beneficieze de eventuale reduceri ale costului lunar al abonamentului; dacă serviciul este disponibil în zona lor de reşedinţă (pentru a verifica acoperirea cu semnal mobil pentru tehnologiile 2G/3G/4G, pentru toţi operatorii mobili activi pe piaţa din România, utilizatorii pot consulta platforma informatică www.aisemnal.ro - site-ul realizat integral de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii; care este perioada minimă contractuală, adică acel interval de timp în care utilizatorul nu poate renunţa la contract fără a plăti taxe de reziliere anticipată - perioadă limitată legal la 12 sau 24 de luni pentru contractele telecom", se spune în comunicat.
În ceea ce priveşte livrarea comenzilor de Black Friday, utilizatorii trebuie să ţină cont că, din cauza numărului mare al acestora, companiile care se ocupă de livrarea coletelor sunt suprasolicitate. Totodată, coletele pot fi pierdute sau deteriorate în timpul transportului. De aceea, ANCOM le recomandă utilizatorilor să verifice ce opţiuni de livrare li se oferă şi să aleagă servicii suplimentare de siguranţă, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată. Cei interesaţi ca livrarea unui colet să se realizeze într-un timp mai scurt, pot apela la serviciul Express.
În acelaşi timp, utilizatorii trebuie să ştie că, atunci când folosesc serviciile de livrare, condiţiile în care se realizează livrarea unor produse comandate online sunt parte a raportului contractual între comerciantul care deţine magazinul online şi cumpărător. Chiar şi în cazul în care comerciantul colaborează cu un furnizor de servicii poştale, responsabilitatea privind livrarea produselor comandate revine comerciantului care, la rândul său, se poate îndrepta împotriva furnizorului de servicii poştale pentru nerespectarea contractului încheiat cu acesta. Respectiv, în situaţia în care furnizorul de servicii poştale nu respectă condiţiile contractuale de livrare, expeditorul are dreptul la despăgubiri potrivit contractului încheiat cu furnizorul respectiv, însă poate renunţa la acestea în favoarea destinatarului.
Astfel, în situaţiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate online, este necesar şi eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul rând, magazinului online. În cazul în care sesizarea nu este soluţionată pe cale amiabilă, ANCOM le sugerează utilizatorilor să se adreseze Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
"Este important ca utilizatorii să păstreze toate documentele (factură, bon fiscal, formularul de livrare) care pot dovedi achiziţia făcută", subliniază instituţia.
În plus, ANCOM precizează că secţiunea InfoCentru de pe pagina sa de internet pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.