Bancile au profitat in anii din urma de boomul imobiliar intr-o formula de tip win-win, in care se parea ca toata lumea castiga . Acum insa, din cauza devalorizarii puternice a proprietatilor, relatia client-banca se transforma tot mai mult intr-una de tip win-lose, in care numai banca este castigatoare.
Daca in acest domeniu bancherii nu intreprind masuri energice, este posibil ca in 2011 relatia cu clientii sa devina reciproc paguboasa (lose-lose).
Dr. ec. Adrian Crivii, FRICS, directorul firmei Darian, cea mai mare companie autohtona de evaluari, spune ca riscurile de neperformanta in domeniul creditelor ipotecare in derulare ar putea creste la cote-record in 2011.
„Esecul creditelor neperformante va trebui asumat si impartit intre cei doi actori ai contractului de finantare, creditor-debitor, intr-o marja cat mai echilibrata". Focusarea bancilor pe profit cu orice pret in paguba clientilor se traduce statistic prin cresterea alarmanta a creditelor neperformante in Romania.
Potrivit unui recent studiu UniCredit, rata creditelor neperformante a ajuns in Romania la 11,3% la mijlocul acestui an, cea mai inalta din zona CEE. Bancile din Romania nu au intreprins nimic spectaculos in zona gestionarii crizei, preferand pur si simplu sa transfere pierderile catre clienti prin majorarea dobanzilor.
Evident ca au fost loviti clientii bun-platnici, tot mai multi dintre acestia devenind in scurt timp rau-platnici.
Analistii avertizeaza ca bancile ar trebui sa renunte la strategia win-lose, in care doar platitorul de credit suporta costurile crizei, si sa accepte o pierdere mai mica pentru a evita una mare. Este vorba mai ales despre bancile cu expunere in sectorul de credite ipotecare si investitii pentru dezvoltari de proiecte imobiliare, crede reprezentantul Darian.
Tot articolul, in Financiarul
12 luni agitate pentru banci: schimbari de legislatie, de bancheri si clasamente rasturnate... Piata IT&C la 12 luni: jucatorii mondiali au venit la shopping ori si-au deschis reprezentante local...