Acte gasite de Daimler in seiful din sediul MB Turk in 2006 si alte dovezi indica plati de aproximativ 6,05 milioane de euro catre parti terte in legatura cu tranzactii de export de autovehicule catre clienti guvernamentali din afara Turciei, respectiv din Coreea de Nord, Letonia, Bulgaria, Libia, Romania, Rusia, Arabia Saudita, Yemen si alte state, se arata in document.
Aceste tranzactii au generat venituri de 95 de milioane de euro.
Din cele 6,05 milioane de euro platite de MB Turk unor terti pentru tranzactii de export, cel putin 3,88 milioane de euro au constat in plati incorecte si cadouri, din care 3,3 milioane au fost inregistrate in actele companiei turce sub acronimul N.A. (prescurtarea de la Nutzliche Aufwendungen - plati utile).
Cele 3,88 milioane de euro, constand in bani si cadouri, au fost platite unor oficiali guvernamentali sau unor parti terte, cu intelegerea ca acestea sa fie date mai departe, in intregime sau partial, unor oficiali care sa ajute Daimler sa-si asigure vanzarea unor auotvehicule catre clienti guvernamentali.
SUA a acuzat, in martie, grupul auto german Daimler ca a oferit unor oficiali straini milioane de dolari si masini de lux pentru a incheia acorduri de afaceri, incalcand astfel legislatia americana in domeniul coruptiei.
Departamentul de Justitie al SUA a acuzat, de asemenea, grupul german ca a falsificat documente pentru a eluda Legea Practicilor Straine si de Coruptie, care statueaza ca este ilegal ca o companie listata pe bursele din SUA sa dea mita pentru a obtine afaceri in strainatate.
Daimler urmeaza sa plateasca 185 de milioane de dolari pentru a rezolva pe cale amiabila litigiul cu autoritatile SUA.
Germania a interzis companiilor sa ofere mita in strainatate in 1998, potrivit editiei online a cotidianului Spiegel. Unele companii nu au instituit sisteme de control si au permis perpetuarea unor astfel de practici.
Pana in 1998, "platile utile" erau legale in Germania si chiar deductibile din impozite. Platile vizeaza persoane care pot ajuta compania in procesul de obtinere a contractelor, inclusiv oficiali guvernamentali, ministri, sau sefi de state, sotii sau copii ai acestora.
O mare parte din platile efectuate de subsidiara din Turcia a Daimler au fost bazate pe un sistem de clearing care permitea procesarea legala a platilor incorecte in perioada in care acestea erau acceptate de lege. Pentru majoritatea subsidiarelor din strainatate, grupul german a mentinut "conturile pentru terti".
Povestea din spatele anchetei impotriva Daimler in SUA are si o latura dramatica, noteaza Spiegel, intrucat a implicat si sinuciderea unui director din grupul Daimler, Rudi K., care a lucrat la divizia din Nigeria si ar fi fost implicat in efectuarea platilor. Anchetatorii americani l-au interogat pe K. mai multe zile. Dupa audieri, oficialul i-a spus sotiei ca a fost tratat ca un criminal inrait si ca se afla sub "o presiune enorma".