Soseaua aflata la cea mai inalta altitudine din tara nu este Transfagarasanul, asa cum poate multi sunt tentati sa creada, ci Transalpina - cunoscuta oficial sub denumirea de DN 67C.
Drumul face legatura intre Bengesti si Sebes si se intinde pe 148 de kilometri. Traverseaza Muntii Parang, printre Valea Jiului si Valea Oltului, fiind paralela cu acestea. Strabate localitatea Ranca si trece pe la Obarsia Lotrului (intersectand DN 7A Petrosani - Voineasa - Brezoi) si pe langa Lacul Oasa. Zona nu este foarte cunoscuta turistilor, dar ascunde un potential turistic urias: soseaua ajunge pana la 2.145 de metri altitudine, in Pasul Urdele, mai sus decat Transfagarasanul (2.042 metri, la Balea Lac), si ofera ocazia de a admira unul dintre cele mai frumoase peisaje din Romania.
De la drum forestier la supersosea
Transalpina a devenit circulabila in 1935, dupa ce a fost pietruita in timpul domniei Regelui Carol al II-lea. Reabilitata de nemti in al Doilea Razboi Mondial, soseaua a fost uitata complet de autoritati, nefiind niciodata asfaltata. Asta pana in septembrie 2008, cand CNADNR a decis sa scoata la licitatie un contract de reabilitare a soselei, adjudecat de Romstrade pentru 385 de milioane de euro (2,6 milioane de euro pe kilometru, in medie).
Lucrarile ar trebui sa fie finalizate in toamna acestui an si, cu toate ca foarte putina lume credea ca acest proiect se va concretiza, inclusiv ministrii Transporturilor de dupa, reabilitarea este aproape de final.
In prezent, peste 90% din sosea este asfaltata, iar o buna parte este chiar finalizata - inclusiv cu rigole de scurgere si parapeti, ceea ce Transalpina n-a avut niciodata. Dincolo de controversele care au aparut la atribuirea contractului asupra oportunitatii cheltuirii a aproape 400 de milioane de euro pentru un drum de care nu auzise mai nimeni, reabilitarea DN 67C a presupus lucrari de anvergura rar intalnite pentru un drum de munte (practic, pe multe portiuni, a trebuit creata o sosea cu totul noua, incepand de la fundatie si pana la dublarea caii carosabile, sapatul in munte si dinamitare de stanci).
Potential turistic urias
Ceea ce pana acum trei ani era un drum forestier pe care nu aveau acces decat curajosii cu vehicule 4x4 promite sa devina, la finalizarea lucrarilor, cea mai buna sosea de munte din Romania. Promovarea eficienta a Transalpinei, combinata cu masuri eficiente de mentinere a unui tinut natural nepoluat de gratare si gunoaie, ar atrage nu doar turisti romani, ci si o multime de straini.
Dupa toate probabilitatile, soseaua va fi data in folosinta integral in prima parte a anului viitor. In aceasta vara, aproape sigur, partea cea mai frumoasa a Transalpinei, intre Ranca si Obarsia Lotrului, va fi complet finalizata.
„Rivalul" pierde teren
De anul viitor, Transfagarasanul nu doar ca va avea un concurent pe masura, dar risca sa piarda „competitia" cu Transalpina daca soseaua nu va trece printr-o reabilitare completa. Plin de gropi - in special in zona din dreptul Lacului Vidraru -, cu tuneluri care arata ca niste grote si invadat de grataragii, Transfagarasanul tinde sa nu-si mai regaseasca farmecul care l-a facut celebru in toata Europa.
O parte din sosea a fost insa asfaltata luna trecuta, de catre CNADNR, pentru organizarea Raliului Argesului (programat pentru 17-19 iunie). Cu o mobilizare demna de vremuri anterioare anului 1989, asfaltatorii n-au reusit insa sa termine la timp reabilitarea, asa ca raliul nu s-a mai tinut, iar lucrarile au fost oprite definitiv, tipic romaneste.
Transalpina - DN 67C
Lungime totala: 148 km - intre DN 67 (Bengesti ) si DN1/DN7 (Sebes)
Anii constructiei: 1930-1935
Punctul cel mai inalt: Pasul Urdele - 2.145 metri
Portiunea cea mai frumoasa: Ranca - Obarsia Lotrului
Reabilitare completa: 2009-2011
Cost reabilitare: 2,6 mil. euro/km
Transfagarasan - DN 7C
Lungime totala: 151 km - intre DN 7 (Bascov) si DN 1 (Cartisoara)
Anii constructiei: 1970-1974
Punctul cel mai inalt: Balea Lac - 2.042 metri
Portiunea cea mai frumoasa: Piscul Negru - Balea Cascada
Reabilitare completa -
Cost reabilitare -
Se impune o taxa
Pentru ca Transalpina este o sosea cu destinatie exclusiv turistica, pentru accesul pe aceasta s-ar impune o taxa speciala, pentru a putea fi intretinuta la stadiul aproape perfect in care arata dupa reabilitare - cel putin pentru portiunea dintre Ranca si Obarsia Lotrului.
Astfel de taxe se practica in aproape toata Europa pentru asemenea sosele turistice, ce strabat zone naturale deosebite. Daca si Transfagarasanul ar fi reabilitat complet, o taxa speciala de tranzit ar fi si in acest caz perfect justificata.
Sursa: Financiarul
China Town: Fara case de marcat, sub ochii lui Boc... Previziune: Alimentele, mai scumpe cu peste 20% pana in 2020...