IMM-urile in care se apreciaza ca actualul mediu economic este neprietenos afacerilor inregistreaza procente mai mari la nivelul unitatilor cu 5-10 ani vechime (72,14%), firmelor din regiunea Centru (81,12%), microintreprinderilor (70,59) si societatilor din constructii (71,74%).
De remarcat este faptul ca doar 13,16% din aceste intreprinderi estimeaza ca evolutia mediului de afaceri romanesc in anul 2011 le va fi favorabila.
Totodata, lucrarea, care se constituie intr-o radiografie actuala a mediului de afaceri din Romania, reliefeaza si ca, in intervalul octombrie 2008-martie 2011 (perioada de criza deplina si primele doua trimestre care au consemnat, oficial, iesirea din recesiune), 44,44% din IMM-urile investigate si-au restrans volumul de activitate, doar 12,69% avand o relativa crestere, iar restul de 42,87% au stagnat.
Un alt element surprinzator, pe care Carta Alba il releva, este si acela ca, din totalul firmelor repondente, 49,25% nu desfasoara activitati de planificare, in 43,22% se realizeaza planuri si politici anuale si numai in 8,84% se elaboreaza strategii/planuri pe trei-cinci ani.
Ancheta mai evidentiaza ca, luand in considerare perceptiile intreprinzatorilor cu privire la evolutia IMM-urilor a caror activitate este cunoscuta foarte bine (furnizori, clienti, concurenti, firme ale prietenilor etc.), in perioada octombrie 2008-martie 2011, 39,22% din companii si-au redus afacerile, 24,02% au dat faliment sau se afla in situatie falimentara, 27,25% functioneaza la aceeasi parametri, iar 9,51% din agentii economici si-au amplificat activitatea.
In ceea ce priveste personalul, documentul CNIPMMR arata ca, in anul 2010, IMM-urile si-au redus angajatii, in medie, cu 1,80 persoane pe firma, ceea ce reprezinta o diminuare a numarului mediu de salariati per intreprindere cu 4,03%. Totodata, peste 90% din firme au angajat mai putin de 5 salariati si doar 11,26% din IMM-uri au incadrat mai mult de 20 de persoane.
Eforturile de inovare din intreprinderile mici si mijlocii s-au concentrat spre noile produse (32,01%), tehnologii de ultima ora (20,24%), abordarile manageriale si de marketing noi (15,07%), modernizarea sistemului informatic (10,29%) si pregatirea resurselor umane (7,79%). Se evidentiaza, subliniaza autorii, procentul relativ ridicat al firmelor in care a fost indicata absenta abordarilor inovatoare - 35,53%, ceea ce denonstreaza ca intreprinzatorii romani nu considera inovarea ca o prioritate in contextul crizei economice.
Sursa: Financiarul
Dobanzile la creditele in lei ar putea scadea in urmatoarea perioada... 2 milioane de euro zboara de la MDRT!...